سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی نوشت شرایط بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که رسیدن بهای نفت به 50 دلار در هر بشکه محتمل است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی  سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به قلم "دنیس گارسیا" نوشت: کارشناسان موسسه استراتژیک "آر بی سی کپیتال،" متخصص در مطالعات بازار اعلام کردند رفتار بازارهای جهانی در سه ماه نخست سال 2016 نشان می‌دهد بهای نفت می‌تواند در کوتاه مدت به بشکه‌ای 50 دلار برسد.

"حلیما کرافت،" رئیس بخش استراتژی بهای جهانی کالا، در موسسه آر بی سی کپیتال در این باره گفت: روان‌شناسی بازار تغییر کرده است. هرکس به راهکاری برای بهبود بهای نفت می‌اندیشد و راهکاری در این باره ارائه می‌دهد. ذهن بازار برای پذیرفتن نفت 50 دلاری در هر بشکه آماده است. متوقف شدن مذاکرات اعضای اوپک نیز بر نگرش بازار تاثیر گذاشته بطوریکه مشتریان تصور می‌کنند حتما بهبودی در بهای طلای سیاه به چشم می‌خود که تولیدکنندگان حاضر به کاهش سطح تولیدات نفتی خود نیستند. بهای نفت دریای شمال در معاملات روز دوشنبه به بیش از 41 دلار در هر بشکه رسید و نفت شیرین وست تگزاس اینترمیدیت نیز با 5 درصد رشد 37 دلار و 90 سنت در هر بشکه معامله شد.

همانطور که یک ماه پیش کسی تصور نمی‌کرد بهای نفت به 40 دلار برسد، هیچ دور از ذهن نیست که بهای طلای سیاه در مدت کوتاه چند ماهه به 50 دلار در هر بشکه نیز برسد. 

کارشناس موسسه آر بی سی کپیتال در ادامه تحلیل خود از بازار نفتی گفت: روان‌شناسی بازار به این دلیل تغییر کرده است که کشورهای عضو اوپک دریافتند برای ادامه کار در صنعت نفت به نفتی 50 دلاری در هر بشکه نیاز دارند. آنها نگران هستند نفتی کمتر از این رقم موجب کاهش رتبه اقتصادی آنها و اجبار در اعمال ریاضت‌های اقتصادی شود. در این میان ایران بر افزایش تولیدات نفتی خود اصرار می‌ورزد و نخستین محموله نفتی این کشور نیز چند روز پیش به اروپا رسید. به نظر می‌رسد ایران تنها عضو اوپک است که هیچ نگرانی بابت کاهش بهای جهانی نفت ندارد و حتی پیش‌بینی می‌شود ایران تنها کشور عضو اوپک باشد که در سال جاری میلادی به رشد اقتصادی می‌رسد. لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، رشد اقتصادی 5 درصدی را در سال جاری برای این کشور به ارمغان می‌آورد.

کرافت در ادامه افزود: تولیدات نفتی آمریکا با 10.4 میلیون بشکه افزایش به رقم بی‌سابقه 518 میلیون بشکه در این وقت از سال رسیده است. پیش‌بینی می‌شود تولیدات نفتی آمریکا در ادامه سال، 600 هزار بشکه در روز کاهش یابد. تنها جایی که احتمالا می‌توانید شاهد افزایش تولیدات نفتی باشید، ایران است. این موضوع کارشناسان را درباره رسیدن بهای هر بشکه نفت به 50 دلار بیشتر امیدوار می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار