فیلمنامه «سیانور» پرداخت صادقانه‌ای به تاریخ دارد و از طرفی ادبیات خیلی جلوتر از فضای تصویر به سازمان منافقین پرداخته است و توانسته مطالب خوبی را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست بررسی تأثیر ارتباط سینما و مراکز تخصصی و تحقیقاتی در تولید آثار سینمایی با حضور سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده، بهروز شعیبی کارگردان، صفا الدین تبرائیان مشاور تاریخی فیلم سینمایی «سیانور»، مسعود احمدیان نویسنده در غرفه موسسه فرهنگی هنری انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای نشست، تبرائیان مشاور تاریخی فیلم سینمایی «سیانور» گفت: اعضای سازمان منافقین راهی جز اسلحه جلوی خود نمی‌دیدند و به مرور زمان با توجه به سیر تحولات آن روزهای ایران شکل و شمایل دیگری به خود گرفت و باعث شد در سال 1353 تغییر ایدئولوژیک سازمان منافقین صورت گیرد. برای ساخت فیلم «سیانور» عوامل آن شجاعت کردند و آن را ساختند. به نظرم فیلمنامه خوش‌ساختی بود.

وی ادامه داد: این فیلم به رغم اینکه شاید انتقادهایی به آن صورت گیرد برای اولین بار شاهد چنین فیلمی بودیم که جای بحث و گفتگو وجود دارد. نمی‌دانم نسل جوان چه برخوردی با آن خواهند داشت گمان می‌کنم کار بسیار ارزنده‌ای صورت گرفته است.

مسعود احمدیان نویسنده «سیانور» عنوان کرد: عمده مشکل سینما فیلمنامه است اما شاید این جمله غلط باشد اما به نظرم فیلمنامه‌ها به تحقیق و پژوهش نیاز دارند. برای فیلمنامه «سیانور» هفت سال تحقیق داشته‌ام. مرکز اسناد مجموعه ارزنده‌ای ارائه داده است. اگر شجاعت آقای رضوی نبود این کار ساخته نمی‌شد.

در ادامه ، بهروز شعیبی کارگردان این اثر عنوان داشت: در راستای صحبت‌های آقای احمدیان و تبریان می‌توانم بگویم این فیلمنامه پرداخت صادقانه‌ای به تاریخ دارد و از طرفی ادبیات خیلی جلوتر از فضای تصویر به سازمان منافقین پرداخته است و توانسته مطالب خوبی را ارائه دهد. واقعیت این است اگر قرار بود کالبدشکافی داشته باشیم بستر آن گسترده می‌شد و ما نمی‌توانستیم همه اتفاقات را نشان دهیم و سینما با حوزه ادبیات تفاوت دارد ما این خط قصه را انتخاب کردیم و نوع قصه‌گوی ما در سیانور همین مقدار را می‌طلبید.

وی در خصوص فقر اسناد استفاده شده در این فیلم اظهار داشت: اینگونه نیست به نظر من درباره نقاط بحرانی ساواک بارها فیلم و سریال ساخته شده است و ما نگاه خود را طبق نوشته و اسناد در این فیلم به کار برده‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار