رئیس سازمان سیا عربستان را از شرکای مهم واشینگتن در جنگ با تروریسم معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا "سیا" ضمن تاکید بر همکاری نزدیک کشورش با رژیم آل سعود ، عربستان را از شرکای مهم واشینگتن در جنگ ضدتروریسم خواند و مدعی شد سعودی پس از انقلاب در ایران جلوی تبلیغات این کشور را در آفریقا و نقاط دیگر گرفت. 


جان برنان که در گردهمایی موسسه بروکینگز سخن می گفت با اشاره به امیدهایی که پس از آنچه که وی بهار عربی خواند در کشورهای خاورمیانه بوجود آمد مدعی شد دولت های اقتدارگرا در منطقه توانایی تامین نیازهای اساسی مردم کشورهاشان را نداشتند و فقدان نهادهای سیاسی  نیز مزید بر علت شد تا بهار عربی ناکام بماند. 

برنان دخالت القاعده و دیگر گروه های وابسته به این گروه تروریستی را در پیدایش بهارعربی رد کرد و افزود: « گروه های تروریستی همچون القاعده و پس از آن داعش بهترین بهره برداری را از بهار عربی و بی ثباتی به جای مانده از آن در منطقه کردند. ناتوانی دولت های تازه ای که پس از بهار عربی تشکیل شدند در سازگار کردن خود با واقعیت ها و درک فشارهایی که از سوی اعتراض های خیابانی وارد می شد و نیز فقدان نهادهای دموکراتیک و سیاسی که الهام بخش باشد به ادامه هرج و مرج در برخی مناطق ختم شد.»

وی مدعی شد: « چالش های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، قومی و قبیله ای در کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا هولناکند. فکر می کنم انتظاراتی که درباره برقراری و گسترش دموکراسی در کشورهای منطقه وجود دارد نیز نابجاست و هنگامی که حکومت های اقتدارگرا سرنگون شدند، نمی شد تشخیص داد که واقعیت امر چگونه است.» 

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا ضمن تاکید بر اهمیت همکاری بسیار نزدیک با رژیم آل سعود مدعی شد: « عربستان با شکل های متفاوتی از حملات یازدهم سپتامبر در آمریکا روبرو بوده است و در سال های 2003 و 2004 بسیاری از مردم خود را از جمله کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی خود را از بین برد. لذا عربستان سعودی یکی از نزدیکترین شرکای ما در مقابله با تروریسم به شمار می آید. اما باید پذیرفت عربستان میراث دار بخشی از تاریخ است که در آن افرادی در داخل و خارج از این کشور به برداشتی بنیادگرایانه و در برخی نقاط افراطی از مذهب اسلام رو آوردند. همین امر سبب شد برخی افراد از این برداشت سوء استفاده کنند و آن را در قالب تروریسم وخشونت طلبی ارائه دهند.»

جان برنان همچنین مدعی شد با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 ، ایرانی ها تلاش کردند با تامین مالی عوامل خود در آفریقا و جاهای دیگر به تبلیغات بپردازند و دولت عربستان با این تبلیغات به مقابله برخاست و رقابت بین شیعه و سنی در این مناطق سربرآورد. متاسفانه بسیاری از این افرادی که به بنیادگرایی رو آورده اند از سوی سازمان هایی که در حمایت عربستان قرار دارند پشتیبانی می شوند و از این افراد برای اهداف تروریسم و افراطی گری سوء استفاده شده است. وقتی این موارد را با همکارانم در عربستان در میان می گذارم آنان می پذیرند که باید با چنین مواردی برخورد کرد. اما باید پذیرفت که جامعه ای همچون جامعه عربستان را به سادگی نمی توان تغییر داد. جامعه ای که یک نسل پیش بسیار سنتی بود اما اکنون رشد بی سابقه ای را در زمینه مدرنیزه سازی جامعه تجربه می کند؛ اما هنوز محیط و فرهنگ سنتی و آداب و رسوم مذهبی با دنیای قرن و بیست یکم هم آوا نشده است.

برنان در پاسخ به پرسشی درباره عاملین احتمالی حمله به مسجد پیامبر اعظم (ص) در مدینه منوره گفت این اقدام را داعش طراحی و اجرا کرد و افزود: « القاعده هنوز هم تهدید به شمار می آید. شاخه ای از القاعده که در یمن فعال است و شاخه دیگری که در سوریه فعالیت دارد. داعش تهدیدی بسیار جدی است هم برای اروپا و آمریکا و هم عربستان سعودی. سه حمله ای که در عربستان اتفاق افتاد را داعش اجرا کرد.  قبول دارم که حمله داعش در شهر مدینه خیلی نگران کننده است. نیروهای امنیتی عربستان هدف حمله قرار گرفتند. اما نکته مهمی که عربستان باید در نظر داشته باشد این است که دو مکان مقدس مسلمانان در مدینه و مکه به روی همه مسلمانان دنیا باز باشد. البته تامین صد در صدی امنیت کار ساده ای نیست به همین علت شاهزاده محمد بن نایف ، وزیر کشور عربستان که از شرکای بسیار نزدیک ما به شمار می آید به شدت در تلاش است امنیت داخلی را حفظ کند و جلوی گسترش فعالیت داعش را در داخل و در مرزهای عربستان بگیرد.»

جان برنان به استفاده از شکنجه برای گرفتن اطلاعات از افراد مظنون به فعالیت تروریستی نیز اشاره کرد و گفت هیچ علت و معلولی مبنی بر اعتبار اطلاعاتی که از افراد زیر شکنجه گرفته می شود وجود ندارد. گرچه در برخی موارد افرادی پس از شکنجه شدن اطلاعاتی را در اختیار سازمان قرار دادند؛ اما در نهایت برای سازمان هزینه بسیاری به همراه داشت. ایده من این است که باید از افرادی که در سازمان خدمت می کنند و از منافع آنان با قدرت حمایت شود.  باز فکر می کنم استفاده از روش هایی که مرسوم شده بود همچون غرق مصنوعی ضرورتی ندارد و تا وقتی که من مدیر سیا باشم چنین شیوه هایی تکرار نخواهند شد.  

رئیس سازمان سیا ضمن تاکید بر قابلیت های گسترده ی هواپیماهای بدون سرنشین و کاربردهای فراوانی که برای ارتش آمریکا در عملیات خارجی دارند، مدعی شد: خلبان هایی که از راه دور این هواپیماها را کنترل می کنند از این توانایی برخوردارند که برای مثال اگر از زمان شلیک موشک تا برخورد آن به هدف ، وضعیت هدف از نظامی به غیرنظامی تغییر کند، مسیر موشک را تغییر دهند. 

جان برنان همچنین ادعا کرد آنگونه که گفته می شود نیروی هوایی ارتش آمریکا بدون اجازه کشورهای هدف از حریم هوایی آنان برای به پرواز درآوردن هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند نیست و همه عملیات این پروازها در هماهنگی کامل به اجرا گذاشته می شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۴ تير ۱۳۹۵
زرشک .تابه حال خوردی.....زرشک
آخرین اخبار