«چالز کروثامر» به فاکس نیوز گفت دولت اوباما درباره مسئله پرداخت پول به ایران پشت سر هم دروغ می‌گوید تا اقدامات خود را مخفی نگه دارد.

تحلیلگر آمریکایی: اوباما برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات خجالت‌آور خود به ایران باج می‌دهد
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «چالز کروثامر،» تحلیلگر و روزنامه‌نگار آمریکایی، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: اذعان باراک اوباما به پرداخت یک میلیارد و 300 میلیون دلار به ایران درست دو روز پس از ارسال 400 میلیون دلار پول نقد به تهران، این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا دولت می‌تواند به دروغ‌گویی در این خصوص ادامه دهد؟

وی افزود: دولت اوباما درباره پرداخت 400 میلیون دلار وجه نقد به ایران گفت: از آن جا که ما به دلیل تحریم‌ها با ایران روابط بانکی نداریم و نمی‌توانیم چک بنویسیم، ناچار شدیم این پول را به صورت نقد بپردازیم. این در حالی است که دو روز بعد پولی که گفته می‌شود سود این مبلغ بوده است از طریق چک به تهران پرداخت شد. پرسش این است که آیا دو روز بعد دیگر تحریمی وجود نداشت؟

او در ادامه تأکید کرد: دولت به طور مداوم دروغ می‌گوید و می‌کوشد رد اقدامات خود را پاک کند. نه به این دلیل که مسئله‌ای غیرقانونی رخ داده است، گرچه این احتمال نیز غیرممکن نیست؛ بلکه به دلیل این که اقدامات مذکور خجالت‌آور هستند. ایران این مسئله را می‌داند و از آن به نفع خود بهره می‌برد. زیرا تهران متوجه شده که دولت آمریکا برای مخفی کردن همین شرم‌زدگی حاضر است  از تمام خطوط قرمز خود عبور کند. به طور مثال تهران می‌داند که می‌تواند آزمایش موشکی انجام دهد بدون آن که مورد مجازات قرار بگیرد.

بنابر این مطلب، دولت اوباما اذعان کرد که یک میلیارد و 300 میلیون دلار را به عنوان سود در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن 94) دو روز پس از ارسال 400 میلیون دلار به ایران پرداخت کرده است. 400 میلیون دلار، پولی است که پیش از انقلاب ایران در ازای خرید اسلحه به آمریکا پرداخت شده بود؛ اما این معامله ناتمام ماند.

واشینگتن 17 ژانویه (27 دی 94) 400 میلیون دلار وجه نقد که از ارزهای مختلف مانند یورو تشکیل شده بود را برای ایران ارسال کرد. این اقدام تاکنون واکنش‌های متفاوتی را دربر داشته است. به تازگی دولت اوباما آن را اهرمی برای فشار بر ایران به منظور آزادی زندانیان خود در ایران اعلام کرد. 

اوباما اصرار دارد که این مبلغ به هیچ عنوان باج‌دهی به ایران نبوده است. وی  4 اوت (14 مرداد) در یک کنفرانس خبری گفت: ما با ایران رابطه بانکی نداریم؛ بنابراین نمی‌توانستیم این پول را از طریق چک بپردازیم. نمی‌توانم درک کنم چرا پرداخت این پول به صورت نقد، جاروجنجال زیادی به پا کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار