دو تن از مقامات سازمان های بین المللی از افزایش موارد اخراج آوارگان سوری از اردن در ماه های اخیر خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دو تن از مقامات سازمان های بین المللی فعال در زمینه کمک های انساندوستانه از افزایش موارد اخراج آوارگان سوری از اردن در ماه های اخیر خبر دادند و گفتند برای اولین بار، دولت اردن اقدام به اخراج کل اعضای خانواده آوارگان سوری کرده است که بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می دهند.

به گفته یکی از این مقامات، یک سوم چندین هزار آواره سوری که بین ماه های ژانویه تا آوریل از سوریه اخراج شدند به صورت اجباری اخراج شده اند و این در حالی است که بازگشت بقیه به صورت اختیاری بوده است. 

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد از سال 2014 تاکنون اسنادی را درباره پرونده های متعدد بازگرداندن اجباری پناهجویان سوری به سوریه از خاک اردن در دست دارد. لاما فقیه، معاون مدیر بخش امور خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر می گوید این اخراج ها در اغلب موارد ناقض حقوق بین الملل است زیرا حقوق بین الملل، بازگرداندن افراد را به موقعیت هایی که آن ها را در معرض خطر یا پیگرد قرار می دهد منع می کند. به گفته وی، ترکیه و لبنان نیز که در کنار اردن، میزبان اصلی آوارگان سوری هستند به اخراج پناهجویان مبادرت ورزیده اند. 

یک مقام دولتی اردن اخراج پناهجویان سوری را تایید ولی به این مسئله اشاره کرد که اخراج پناهجویان صرفا به سبب مسائل امنیتی و بعد از انجام تحقیقات صورت گرفته است. وی به آماری کلی در این زمینه اشاره نکرد. 

از سوی دیگر، تعدادی از پناهجویانی که از اردن اخراج شده اند در گفتگو با این خبرگزاری اعلام کردند آنها بدون هرگونه رویه مناسب یا دلیل کافی مجبور به ترک خاک اردن شدند. آنها گفتند صرفا به سبب اینکه با خویشاوندان خود در مناطق تحت کنترل تروریست های داعش تماس برقرار کرده اند، مجبور به ترک خاک اردن شدند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار