اسپوتنیک در مطلبی به بررسی توافق فروش سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه به ترکیه و تاثیرات آن در بازار تسلیحات جهان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت: روز جمعه، بلومبرگ گزارش داد ترکیه توافق کرده است برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه، 2.5 میلیارد دلار به مسکو بپردازد. «کنستانتین ماکینکو» -- تحلیلگر سیاسی اهل روسیه – در این‌باره توضیح داد در صورتی که این توافق به طور کامل اجرایی شود، می‌تواند بازی را در بازار تسلیحات جهان تغییر دهد.

بلومبرگ روز جمعه به نقل از یک مقام بلندپایه ترکیه‌ای که به دلیل حساسیت مسئله نخواست نامش فاش شود، نوشت: «ترکیه پذیرفته است به منظور دستیابی به پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی روسیه، 2.5 میلیارد دلار به این کشور بپردازد.»

توافق تحویل سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه به ترکیه

در ماه ژوئیه، مشاور رئیس جمهور در بخش نظامی و همکاری فنی اعلام کرد توافق تحویل سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه به ترکیه حاصل شده است؛ اما تصمیمی درباره تسهیلاتی که مسکو می‌تواند برای این فروش به آنکارا ارائه دهد، اتخاذ نشده است.

مذاکرات درباره فروش احتمالی این سامانه دفاع موشکی از سال 2016 در جریان بوده است. در ماه مارس 2017، مدیر اجرایی شرکت روزتک گفت آنکارا آماده است با تسهیلات ارائه شده از جانب مسکو، این سامانه را خریداری کند.

روز 28 آوریل، مولود چاووش اوغلو – وزیر خارجه ترکیه – گفت مسکو و آنکارا به توافقی برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 دست یافته اند و مذاکرات درباره تولید مشترک این سامانه و نیز بهای آن در حال انجام است.

این مسئله در ملاقات ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – و همتای ترکیه‌ای وی، رجب طیب اردوغان، در سوچی در اوایل ماه مِه سال جاری میلادی نیز مطرح شد.

اکنون در گزارش بلومبرگ آمده است ترکیه طی یک سال آینده دو بخش از این سامانه دفاعی را از روسیه دریافت خواهد کرد. دو بخش دیگر این سامانه نیز در خاک ترکیه تولید خواهد شد.

در روز 4 ژوئیه، رجب طیب اردوغان اعلام کرد ترکیه خواستار استقلال فناوری در بخش واردات تسلیحات است. وی همچنین گفت ترکیه قصد دارد صنعت تسلیحاتی خود را بر اساس ظرفیت‌ها و منابع این کشور، گسترش دهد.

فکری ایشیک – وزیر دفاع ترکیه – همچنین تصمیم ترکیه برای طراحی سامانه دفاعی خود با کمک فرانسه و ایتالیا را تایید کرد.

بلومبرگ در گزارش خود آورده است این توافق «نشان‌دهنده منحرف شدن ترکیه از اتحاد نظامی ناتو است که این کشور را برای 60 سال به غرب وابسته کرده است.»

در این گزارش همچنین آمده است: ترکیه از نخستین روزهای جنگ سرد عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده است و نقشی کلیدی را در مناطق مرزی شوروی سابق ایفا می‌کرده است. حال، با اتخاذ سیاست‌های متفاوت از جانب رجب طیب اردوغان در پی افزایش تنش‌ها در کشورهای همسایه سوریه و عراق، روابط ترکیه با دیگر کشورهای عضو پیمان ناتو به سردی گراییده است.

تنش‌ها در روابط ترکیه و واشنگتن در پی حمایت آمریکا از گروه ی پ گ که مقامات این کشور آن را وابسته به گروه‌های تروریستی می‌دانند، افزایش یافت. روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز با مشکلاتی روبرو شده است.

این مقام ترکیه‌ای توضیح داد در حالی که سامانه دفاع موشکی اس-400 با دیگر سامانه‌های دفاعی ناتو همخوانی ندارد، استفاده از آن نمی‌تواند مشمول محدودیت‌هایی شود که اتحاد ناتو بر آن وضع می‌کند. به عنوان مثال، ناتو ترکیه را از استقرار سامانه‌های دفاعی در مرز ارمنستان، دریای اژه و یا مرز یونان منع می‌کند.

اس400 در کجا مستقر می‌شود؟

یک تحلیل‌گر سیاسی در این‌باره گفت ممکن است ترکیه یک بخش از این سامانه را در نزدیکی تنگه بسفر و داردانل، وی دیگری را در نزدیکی آنکارا و یا در بخش جنوب شرقی به سمت سوریه و عراق مستقر کند.

این تحلیل‌گر سیاسی گفت: «این یک سامانه دفاعی است، اما تحویل چنین سامانه‌هایی، یک معنای مهم دارد: این سامانه آسمان ترکیه – دستکم بخشی از آن را – پوشش خواهد داد. این سامانه، آسمان ترکیه را برای هواپیماهای ساخت غرب، خواهد بست.»

در اکتبر سال 2015، آمریکا دو بخش از سامانه دفاعی «پاتریوت» خود را از جنوب ترکیه خارج کرد. دلیل این امر، «کاهش خطر حملات موشکی از هنگام نصب شدن این سامانه‌ها در سال 2013 میلادی» اعلام شد.

در آن زمان، مقامات آمریکا ادعا کردند سامانه‌های ضدموشکی برای آن‌چه «تهدیدها از جانب ایران و کره شمالی» خوانده شده است، در مکان‌های دیگری به کار خواهند آمد.

در عین حال، ترکیه در آن هنگام در حال مذاکره با چین بر سر تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوا به این کشور بود. آنکارا در آن هنگام تصمیم گرفت با «شرکت واردات و صادرات ماشین‌آلات دقیق ملی» برای تحویل سامانه «اچ‌ کیو-9» چین وارد معامله شود.

آنکارا نخست دلیل انتخاب این شرکت را قیمت رقابتی آن اعلام کرد. همچنین، ترکیه اعلام کرد این شرکت بهترین پیشنهاد انتقال فناوری را ارائه داده است که به موجب آن، ترکیه می‌تواند طرح کلی برای تولید سامانه‌های دفاعی بومی خود را به دست آورد.

اما این تصمیم، خشم متحدان ترکیه در ناتو را برانگیخت. آن‌ها به این مسئله اشاره کردند که سامانه دفاعی چین با دیگر سامانه‌های دفاعی ناتو همخوانی ندارد و می‌تواند امنیت اطلاعات ناتو را تحت‌الشعاع قرار دهد. بسیاری از افراد در ترکیه و چین این شکایت را تنها بهانه می‌دانستند. آن‌ها همچنین باور داشتند دولت‌های غربی در تلاش برای استفاده از روش‌های قلدرمآبانه برای ناچار کردن آنکارا به منظور استفاده از یک سامانه دفاعی اروپایی به منظور منافع تجاری خود بوده اند.

ترکیه که از جانب ناتو و آمریکا تحت فشار قرار گرفته بود، برنامه خود برای خرید این سامانه دفاعی از این شرکت دولتی چینی را لغو کرد. ارزش این قرارداد، 3.4 میلیارد دلار اعلام شده بود.

ماکینکو در این‌باره گفت: «با درنظر گرفتن این رویداد، گزارش‌هایی که نشان می‌دهد آنکارا و مسکو برای خرید این سامانه دفاعی به توافق رسیده اند، لزوما به این معنی نیست که این خرید انجام خواهد شد. این دو کشور همچنان در حال مذاکره اند. تا زمانی که این توافق به امضا رسیده و اجرایی شود، ما نمی‌توانیم از هیچ مسئله‌ای اطمینان حاصل کنیم.»

وی توضیح داد: «مهم‌ترین و حساس‌ترین کالاها در بازار تسلیحات، سامانه‌های هوایی – از جمله جنگنده‌ها و سامانه‌های دفاعی دوربرد هوایی – هستند. در صورتی که ترکیه‌ای‌ها در حقیقت سامانه دفاعی روسیه را خریداری کنند، این اقدام بازی را در بازار تسلیحات تغییر خواهد داد.»

این تحلیل‌گر سیاسی خاطر نشان کرد روسیه علاوه بر کسب 2.5 میلیارد دلار، توانایی‌های تولیدی خود را نیز افزایش خواهد داد. این مسئله در برنامه اصلاحات نظامی روسیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بلومبرگ به نقل از این مقام ترکیه‌ای نوشت برای ترکیه، نکته کلیدی هرگونه توافقی، انتقال فناوری و دانش است.

این مقام ترکیه‌ای افزود: «آنکارا قصد دارد بتواند سامانه‌های دفاعی پیشرفته خود را تولید کند. ترکیه همچنین قصد دارد از توافق با روسیه استفاده کرده و دو بخش از این سامانه دفاعی را در خاک خود تولید کند.»

تحلیلگر پژوهشکده دولتی روابط بین‌المللی مسکو در این‌باره اظهار داشت تحویل چنین تسلیحاتی تنها هنگامی انجام خواهد شد که دلایل استراتژیک وجود داشته باشد و برنامه‌ای بلندمدت برای همکاری‌های نظامی حاصل شود.

به این دلیل است که شاهد روابط نزدیک‌تر ترکیه و روسیه، ایجاد یک استراتژی جدید و یک منطقه امنیتی راهبردی جدید هستیم.

انتهای پیام/

 

جزئیاتی از فروش سامانه دفاع موشکی اس400 روسیه به ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۵ تير ۱۳۹۶
چه تحلیل ابکی.
آخرین اخبار