مسعود بارزانی گفت برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق در تاریخ مقرر حتمی است مگر آنکه جایگزین بهتری وجود داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در گفتگو با این روزنامه اعلام کرد همه‌پرسی درباره جدایی کردستان تصمیمی قطعی است که باید در بیست و پنجم سپتامبر (۳ مهر) برگزار شود مگر اینکه برای آن جایگزین بهتری وجود داشته باشد.

او در پاسخ به سوالی درباره همه‌پرسی جدایی کردستان عراق در تاریخ بیست و پنجم سپتامبر و اینکه آیا حتی احتمال کوچکی برای تعویق آن وجود دارد یا خیر، گفت: همه‌پرسی تصمیمی قطعی است. این تصمیم ملت و همه نیرو‌های سیاسی در کردستان است که همه‌پرسی باید در بیست و پنجم سپتامبر برگزار شود؛ مگر اینکه برای آن جایگزین بهتری وجود داشته باشد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در پاسخ به این سوال که منظور او از جایگزین بهتر چیست گفت: این صرفا یک دیدگاه است و این من نیستم که تصمیم می‌گیرم بلکه شورای عالی همه‌پرسی متشکل از مسئولان سیاسی در کردستان در این زمینه فعال است و این شوراست که با اجماع تصمیم می‌گیرد و یک نفر تصمیم‌گیرنده نیست. اما اگر آنطور که بسیاری از طرف‌ها می‌گویند، زمان (همه‌پرسی) نامناسب است و بهتر است شش ماه یا یک سال به تعویق بیفتد، در جواب می‌گوییم آیا این آمادگی وجود دارد که سندی امضا شود که مثلا بیست و پنجم سپتامبر سال دو هزار و هجده، نتایج نظرسنجی به رسمیت شناخته شود و مورد قبول قرار گیرد؟ و اینکه این نتیجه به نفع استقلال است؟ چه بسا بتوان چنین طرح جایگزین را در صورت طرح آن، بررسی کرد.

بارزانی در پاسخ به این سوال که این طرح جایگرین همه‌پرسی را از چه کسی انتظار دارد، گفت: نخست از دولت و پارلمان عراق انتظار دارم همچنین باید با ضمانت آمریکا، ائتلاف بین‌المللی، اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم باشد.

بارزانی در پاسخ به این سوال که چنانچه کُرد‌ها در همه‌پرسی خواهان جدایی نباشند، او چه خواهد کرد گفت: در چنین صورت تسلیم خواست ملت می‌شوم و دیگر مسئولیتی بر دوش من نیست؛ چرا که وظیفه‌ام را در قبال مردمم انجام دادم و اگر مردم مخالف استقلال باشند به اراده و خواست مردم احترام می‌گذارم و به زندگی شخصی خود می‌پردازم.

خبرنگار این روزنامه از رئیس اقلیم کردستان عراق پرسید: یعنی استعفا می‌دهید؟
بازرانی گفت: قطعا، اگر مردم بگویند نه، معتقدم دیگر برایم مجالی برای کار نیست.

انتهای پیام/

تاکید بارزانی بر برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق در تاریخ مقرر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
قطعا، اگر مردم بگویند نه، معتقدم دیگر برایم مجالی برای کار نیست.
آخرین اخبار