وزیر خارجه کشورمان امروز در جریان کنفرانس گفتگو‌های مدیترانه‌ای، سخنانی را درباره توافق هسته‌ای ایران و شرایط کنونی منطقه بیان کرد.

ظریف: برخی کشور‌ها در منطقه ما همچنان دست به انتخاب‌های غلط می‌زنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز در سخنانی در جریان کنفرانس گفتگوهای مدیترانه‌ای در ایتالیا، اعلام کرد کشورها در منطقه ما همچنان دست به انتخاب‌های غلط می‌زنند. وی افزود در گذشته هم آنها از صدام در برابر ایران حمایت کردند تا ایران را حذف کنند. بعداً از طالبان حمایت کردند، سپس از داعش، النصره (و دیگر گروه‌های تروریستی).

وزیر امور خارجه کشورمان افزود توافق هسته‌ای نه آن چیزی بود که ما می‌خواستیم و نه آنچه آمریکا می‌خواست. بلکه بهترین چیزی بود که می‌شد به آن دست یافت. ظریف تصریح کرد کسانی که در جریان مذاکرات حضور نداشتند اکنون گمان می‌کنند که می‌توانند به توافقی بهتر دست پیدا کنند.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره برنامه موشکی ایران، اظهار کرد: آیا ما تنها کسانی هستیم که موشک داریم؟ ما موشک‌هایی داریم که خودمان ساخته‌ایم، چون هیچ کس دیگر به ما موشک نمی‌دهد. عربستان سعودی موشک‌هایی دارد که از چین خریداری کرده و ۲۵۰۰ کیلومتر بُرد دارد، در حالی که موشک‌های ما ۲۰۰۰ کیلومتر بُرد دارند. وی افزود برخی در منطقه تصور می‌کنند می‌توانند به جای تعامل با همسایگان با خریداری سلاح، امنیت بخرند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان در توییتی نوشت: با ظریف در حاشیه کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوهای مدیترانه در رُم دیدار کردم و درباره توافق هسته‌ای، سوریه و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای صحبت کردم.

ظریف همچنین در حاشیه سومین کنفرانس بین‌المللی گفتگوهای مدیترانه‌ای با ابراهیم جعفری، همتای عراقی‌اش، دیدار و گفتگو کرد. یکی از موضوعات مطرح در این کنفرانس مسائل منطقه‌ای و جنگ عراق و سوریه است.

 

انتهای پیام/

سخنان ظریف در کنفرانس گفتگوهای مدیترانه‌ای در رُم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار