رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی خراسان‌ جنوبی از فعالیت بیش از700 واحد مرغداری در استان خبر داد.

بخشی کارشک،رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی خراسان‌ جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ با اشاره به فعالیت بیش از700 واحد مرغداری در استان گفت: طی چند سال اخیر بیشتر استان‌های کشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند، که خوشبختانه طی این مدت موردی از این بیماری در این استان مشاهده نشده است.


وی افزود: تاکنون با توجه به بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها و آزمایش های انجام شده هیچ‌گونه موارد مثبتی در خصوص آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی با اشاره به اقدامات اداره کل دامپزشکی در راستای جلوگیری از بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: باتوجه به وضعیت بیماری و حساسیت این بیماری اداره کل دامپزشکی استان برگزاری ستاد آنفلوانزای استانی و شهرستانی را با حضور تمام دستگاه‌های مرتبط انجام داده است.


وی افزود: همکاری با اداره کل حفاظت از محیط ‌زیست در راستای بازدید و پایش بندها، سدها، تالاب‌های موجود در استان از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در راستای جلوگیری از این بیماری بوده است.


بخشی کارشک گفت: رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی، عدم شکار پرندگان وحشی، عدم تماس با لاشه طیور بویژه پرندگان وحشی، مهمترین راه‌های پیشگیری و مصون بودن از بیماری آنفلوانزای فوق پرندگان است.


رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: علائم بیماری در طیور صنعتی و بومی به صورت تورم سر و صورت ، خونریزی و سیاه شدن تاج، ریش و ساق‌پا و ریزش ترشحات از چشم‌ها، بینی که عمدتا منجر به مرگ می شود. هم استانی های گرامی در صورت مشاهد هر گونه تلفات در جمعیت پرندگان صنعتی و سنتی و یا پرندگان مهاجر با تلفن چهار رقمی 1512 ویا نزدیکترین پست دامپزشکی یا خانه بهداشت تماس بگیرند.


وی گفت: خراسان جنوبی با بیش از 33 واحد مرغ تخمگذار و 700 واحد مرغ گوشتی در خراسان جنوبی فعالیت دارند که یکی از قطب‌های پرورش این صنعت در شرق کشور است.
انتهای پیام/ب


پیشگیری از آنفلونزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار