عادل عبدالمهدی تاکید کرد با توجه به تنش‌های موجود در تنگه هرمز، بغداد به دنبال تنوع‌بخشی به راه‌های صادرات نفت است.

عادل عبدالمهدی: درصدد ایجاد یک جزیره مصنوعی برای صادرات نفت هستیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد در جلسه هیئت دولت چندین دستورالعمل صادر شد. یکی از دستورالعمل‌ها مربوط به لوله انتقال نفتی است که نفت را از بصره به منطقه حدیثه و از آنجا به بندر عقبه اردن منتقل می‌کند. البته ممکن است این خط لوله از منطقه حدیثه به سوریه نیز کشیده شود. ما درصدد ایجاد یک جزیره مصنوعی برای صادرات نفت هستیم. معتقدیم که این اقدام ها، اقدام‌هایی راهبردی است.

وی افزود: عراق در زمینه صادرات نفت از انعطاف کمی برخوردار است. عراق اغلب گذرگاه‌هایی که بیست یا سی سال پیش از طریق آن‌ها نفت خود را صادر می‌کرد از دست داده است. عراق نفت خود را از طریق فیش خابور، ینبع، سوریه و جنوب کشور صادر می‌کرد، اما هم اکنون گذرگاه اصلی برای صادرات نفت ما جنوب و خط کردستان-فیش خابور-جیحان است. عراق نیاز فوری برای متنوع کردن خطوط صادرات نفت خود دارد. با آنکه ما می‌خواهیم از اتکای به درآمد‌های نفتی رها شویم و دیگر بخش‌ها را تشویق می‌کنیم، اما بخش نفت همچنان از بخش‌های مهم کشور محسوب می‌شود و ما بر درآمد‌های نفتی تکیه داریم. اگر امروز برای متنوع سازی راه‌های صادرات نفت کاری نکنیم پس از چند سال با مشکلات بسیار پیچیده‌ای در این زمینه رو به رو می‌شویم.

عادل عبدالمهدی در پایان اظهارات خود تاکید کرد تصمیم گرفته شد وزارت نفت برای متنوع سازی راه‌های صادرات نفت اقدام کند و به بررسی طرح‌های مختلفی در این زمینه بپردازد و میزان کارآمدی آن‌ها را بررسی کند. وزارت نفت چند وقتی است که بر روی این طرح‌ها کار می‌کند.

نخست‌وزیر عراق همچنین درباره تنش‌ها در تنگه هرمز ابراز نگرانی کرد و گفت که این تنش‌ها بر اقتصاد عراق تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار