پلیس استانبول با شلیک گاز اشک‌آور، زنانی را که در راهپیمایی روز جهانی زن شرکت کرده بودند، متفرق کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی ممنوعیت راهپیمایی روز جهانی زن در استانبول ترکیه، پلیس دیروز یکشنبه با شلیک گاز اشک‌آور صد‌ها زن را که برای برگزاری تظاهرات در خیابان مرکزی این شهر تجمع کرده بودند، متفرق کرد.

بر اساس این گزارش، صد‌ها زن دیروز یکشنبه در حالی که شعار می‌دادند و پلاکارد‌هایی با محتوای حمایت از حقوق زنان به دست داشتند، در میدان معروف «تقسیم» در مرکز شهر استانبول تجمع کردند تا راهپیمایی خود را به سوی خیابان استقلال این شهر آغاز کنند که با دخالت پلیس پراکنده شدند.

این زنان در حالی به فراخوان برگزاری راهپیمایی روز جهانی زن پاسخ داده بودند که دولت ترکیه چنین تجمعاتی را ممنوع اعلام کرده بود. فرماندار شهر استانبول نیز اوایل روز گذشته از مسدود بودن خیابان‌های منتهی به میدان تقسیم و خیابان استقلال خبر داده بود. به همین منظور، پلیس برای لغو این مراسم به خشونت متوسل شد و با شلیک گاز اشک‌آور جمعیت زنان را که قصد راهپیمایی داشتند، متفرق کرد.

شدت خشونت پلیس پس از آن به اوج خود رسید که این زنان قصد داشتند از میدان تقسیم وارد خیابان استقلال شهر استانبول شوند که با سد ماموران ضدشورش مواجه شدند.

راهپیمایی سال گذشته روز جهانی زن در ترکیه ممنوع اعلام شده بود، ولی جمعیت زنان در یک راهپیمایی مسالمت آمیز در خیابان‌ها ظاهر شدند که در نهایت با خشونت پلیس ناتمام و بدون بیانیه پایان یافت.

موضوع حقوق زنان و خشونت علیه آن‌ها اغلب در صدر اخبار ترکیه قرار دارد. عده‌ای از منتقدین، دولت رجب طیب اردوغان را متهم کرده‌اند که توجه چندانی به خشونت علیه زنان نمی‌کند. این موضوع پس از آن مطرح شد که یک زن ۳۸ ساله به نام «ایمین بولوت» مقابل چشمان دختر ۱۰ ساله‌ خود به دست شوهرش کشته شد.

آمار‌های رسمی حاکی از آن است که در سال گذشته میلادی ۴۷۴ زن به دلایل خشونت علیه جنس مونث جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰ مورد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار