نخست‌وزیر سابق انگلیس از کشور‌های غربی خواست با نادیده گرفتن انتقادات واشنگتن، به همکاری با چین برای مقابله با ویروس کرونا ادامه دهند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه پولیتیکو، ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس اعلام کرد لندن و کشور‌های غربی باید بدون توجه به اظهارات مقامات آمریکایی به همکاری با چین برای مقابله با ویروس کرونا ادامه دهند.

ترزا می‌ در نخستین اظهارنظر رسمی خود از زمان کناره‌گیری از نخست‌وزیری گفت اولین وظیفه دولت حفاظت از شهروندان خود در برابر این همه‌گیری است. وی سران کشور‌های دنیا را به دلیل عدم موفقیت در همکاری با یکدیگر برای مقابله با این بحران مورد انتقاد قرار داد.

می‌ از انگلیس و کشور‌های غربی خواست تا بدون توجه به انتقادات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به همکاری با پکن در مبارزه با کرونا ادامه دهند. نخست وزیر سابق انگلیس گفت سوالاتی درباره واکنش اولیه دولت چین در سطح محلی و ملی به این همه‌گیری وجود دارد و اینکه واکنش آن‌ها چه تاثیری بر روی توانایی دیگر کشور‌های جهان برای مقابله با این بیماری داشته است. هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر حق دارند که چنین سوالاتی را از چین بپرسند. اما اشتباه است که اجازه دهیم این امر به خطایی در روابط بین‌المللی تبدیل شود.

نخست‌وزیر سابق انگلیس در یادداشتی که در روزنامه تایمز چاپ شد، تاکید کرد انگلیس همواره روابط ویژه‌ای با آمریکا داشته، اما این موضوع ما را از داشتن روابط دیپلماتیک و تجاری با دیگران باز نمی‌دارد. ترزا می ‌افزود ضعف سازمان جهانی بهداشت در مواجهه با شیوع کرونا، نباید روند همکاری دیرینه با این نهاد را بی اعتبار کرده و بلکه باید به عنوان انگیزه‌ای برای رفع این نقض‌های نهادی بکار رود.

ترزا می ‌درباره عدم همکاری‌های بین المللی در مبارزه با بیماری کرونا هشدار داد و گفت این امر باعث تشدید ملی گرایی و پوپولیسم و تشدید اختلافات خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا مدتهاست به دلیل شیوع بی سابقه ویروس کرونا در کشورش، انگشت اتهام خود را به سوی چین و سازمان جهانی بهداشت گرفته است. ترامپ همچنان به لفاظی علیه چین و نحوه مدیریت این کشور بر شیوع ویرس کرونا ادامه می‌دهد که احتمالا به خاطر تلاش برای سرپوش گذاشتن بر برنامه‌ریزی نابسامان دولت خودش در نحوه مقابله با همه‌گیری این ویروس در خاک آمریکاست.

آمریکا در حال حاضر با بیش از یک میلیون مبتلا به ویروس کرونا، هم از نظر تعداد مبتلایان و هم از نظر جانباختگان این بیماری در صدر کشور‌های دنیا قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار