جروزالم پست نوشت تل آویو با توجه کردن به درخواست بایدن برای پذیرش آتش بس، کار درستی انجام داد چرا که با توجه به این منطقه بی‌ثبات، در آینده نه چندان دور به حمایت بایدن نیاز خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ،  روزنامه عبری زبان جروزالم پست در سرمقاله‌ای به موضعگیری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دو هفته گذشته پرداخت و نوشت: بایدن با حمایت قاطع از اسرائیل بسیاری از اسرائیلی‌ها را متعجب کرد. او که همواره خواستار تنش زدایی بود، درباره حق اساسی اسرائیل در دفاع از خود در مقابل حملات راکتی حماس صریح و روشن سخن گفت.

بایدن در حزب خود نه فقط از سوی اعضای گروه موسوم به «جوخه» مانند ایلهان عمر یا رشیده طالب، از اعضای کنگره، که خواستار توقف حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل شدند، بلکه از سوی دموکرات‌های برجسته که خواستار بررسی مجدد روابط آمریکا با تل آویو شده اند نیز تحت فشار قرار گرفت.

بن رودز، معاون سابق مشاور امنیت ملی در دولت اوباما به رادیو ملی آمریکا گفت: حقیقت این است که در دوران ریاست جمهوری اوباما هرگز چنین فشار‌هایی از سوی چپگرایان درباره اسرائیل وجود نداشت.

جروزالم پست افزود: زمانی که بایدن در ماه ژانویه به ریاست جمهوری رسید، بخش‌هایی از تشکیلات تل آویو و به خصوص در حزب لیکود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر نگران بازگشت به سال‌های ریاست جمهوری اوباما بودند که شامل درخواست برای توقف شهرک سازی‌ها و بازگشت به مرز‌های قبل از سال ۱۹۶۷ بود که در هفته‌های آخر ریاست جمهوری اوباما منجر به خودداری از وتوی قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت شد که در آن شهرک سازی‌های اسرائیلی به عنوان یک فعالیت غیرقانونی مورد انتقاد قرار گرفت.

روزنامه مذکور ادامه داد: این اتفاق تاکنون نیفتاده است. اتفاق دیگری که نیفتاد فشار شدید بر تل آویو در این عملیات برای آتش بس بود. در حالی که بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه او، خواستار پایان خصومت‌ها شدند، راه‌هایی برای اعمال فشار وجود داشت، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

هرب کینون، تحلیلگر جروزالم پست، واکنش بایدن را با واکنش جورج بوش پس از عملیات سپر دفاعی در سال ۲۰۰۲ مقایسه کرد که طی آن بوش از تل آویو خواست به سرعت از کرانه باختری عقب نشینی کند. در آن زمان تل آویو هیچ پاسخی به درخواست بوش نداد و آن عملیات یک ماه دیگر نیز ادامه یافت.

این تحلیلگر افزود: بایدن نیز احتمالا همان رویکرد را در پیش گرفته است و از طریق کانال‌های مختلف مانند کنفرانس‌های خبری، مصاحبه‌ها و دیپلماسی پشت پرده فشار‌هایی بر تل آویو وارد می‌کند. اما فقط حرف می‌زند و عمل نمی‌کند.

جروزالم پست نوشت: بایدن یک ساعت قبل از اجرایی شدن آتش بس از نتانیاهو برای پذیرش آتش بس با میانجی گری مصر قدردانی کرد، اما گفت به اسرائیل در بازسازی گنبد آهنین کمک خواهد کرد. او بر حمایت کامل آمریکا از حق اسرائیل برای محافظت از خود در مقابل حملات راکتی حماس و سایر گروه‌های غزه که جان مردم در اسرائیل را گرفته است، دفاع کرد.

روزنامه عبری زبان افزود: بایدن همچنین روز جمعه گفت هیچ تغییری در تعهد حزب دموکرات در قبال امنیت اسرائیل ایجاد نشده است و بار دیگر بر حمایت دیرینه این حزب از تشکیل دو کشور مستقل تاکید کرد.

در پایان این تحلیل آمده است، اسرائیل با همکاری با بایدن طی این درگیری و توجه به درخواست او برای آتش بس، کار درستی انجام داد چرا که با توجه به این منطقه بی ثبات، در آینده نه چندان دور به حمایت بایدن نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار