رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۷۰ نمونه شیر از مراکز عرضه شیر اخذ و آزمایش شده است.

مجید اسدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: فرآورده‌های خام دامی شامل گوشت سفید و گوشت قرمز، شیر، عسل، تخم مرغ و ... به دلیل ارزش بالای غذایی و شامل شدن بیش از ۷۰ درصد از مواد تشکیل دهنده تغذیه انسان، از اهمیت بسزایی برخوردارند که تامین سلامت و کیفیت آن‌ها و بهره مندی همشهریان از سبد غذایی سالم و مطلوب در راس برنامه‌های شبکه دامپزشکی قرار دارد.

او با اشاره به اینکه ۱۱ خرداد روز جهانی شیر است افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت شیر خام و فرآورده‌های آن برای جامعه انسانی، پایش و ارزیابی مستمر و هدفمند سلامت واحد‌های عرضه کننده آن در شهرستان در اولویت اقدامات شبکه دامپزشکی است که تست سلامت شیر از لحاظ بیماری تب مالت در آزمایشگاه شبکه دامپزشکی شهرستان انجام می‌شود.

اسدی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۰ نمونه شیر از مراکز عرضه شیر اخذ و آزمایش شده، تصریح کرد: به منظور طرح شناسایی و ردیابی بیماری تب مالت با انجام تست (MRT) به عنوان یکی از تست‌های غربالگری بر روی شیر انجام می‌شود که در این طرح از کلیه مراکز عرضه شیر و سوپرمارکت‌ها به صورت دوره‌ای نمونه شیر جمع آوری و آزمایش می‌شود.

او بیان کرد: بعد از اعلام نتیجه، در صورت یافتن موارد مثبت در این تست، ردیابی دام آلوده با خونگیری از کلیه دام‌های موجود در دامداری مدنظر انجام و در صورت مشاهده مجدد موارد مثبت در تست‌های تکمیلی دیگر نظیر تست سرولوژی رزبنگال، دام آلوده حذف می‌شود.

اسدی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، تعیین میزان آلودگی شیر خام شهرستان به باکتری عامل تب مالت، ردیابی سریع بیماری تب مالت در دام، کنترل به موقع و انتشار نیافتن این بیماری در جمعیت انسانی و حفظ سلامت همشهریان، ریشه کنی بیماری و کاهش زیان‌های اقتصادی ناشی از آن مانند خسارات اقتصادی ناشی از حذف دام آلوده برای دامدار و پرداخت هزینه‌های درمان در انسان است.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار