عضو موسسه تحقیقاتی هریتج گفت چینی‌ها با فرض اینکه آمریکا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کاری انجام دهد، آن‌ها را به چالش می‌کشند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان شبکه فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد چینی‌ها بر این باورند گه دولت آمریکا در حال شکست و عقب نشینی است.

بر اساس این گزارش، دین چنگ، کارشناس و عضو موسسه تحقیقاتی هریتج با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در قبال چین گفت: چینی‌ها، آمریکایی را می‌بینند که از نظر آن‌ها در حال عقب نشینی و شکست است. وی درباره افزایش بدهی‌های آمریکا و تاثیر آن بر رقابت این کشور با چین در فضا گفت: مبالغی که چینی‌ها در حوزه فضا هزینه می‌کنند، بسیار جدی است. از یک سو باید در نظر داشت که نظام بانکی چینی‌ها دولتی است و شرکت‌های دولتی زیادی نیز در این کشور فعال هستند و شرکت‌های چینی این امکان را دارند که بتوانند در حوزه‌هایی که برایشان سودآور هم نیست، سرمایه گذاری کنند؛ زیرا مزایای سیاسی برای آن‌ها در پی دارد.

«دین چنگ» درباره اینکه چینی‌ها چگونه به این سرعت موفق شدند در حوزه فضایی پیشرفت کنند، مدعی شد: چینی‌ها برنامه‌ای بسیار گسترده برای جاسوسی سایبری از برنامه‌های فضائی داشتند؛ همچنین ارتش چین به شکلی که برای ارتش هیچ کشوری مقدور نیست، اقدام به سرقت اطلاعات تجاری می‌کند. بخشی دیگر از مساله نیز به این موضوع باز می‌گردد که شرکت‌های چینی بسیار منعطف هستند و می‌توانند تولید خود را در مدت زمانی بسیار کوتاه شروع کنند و این مساله تا حدودی ناشی از این است که آن‌ها قوانین دست و پا گیر کمتری دارند. ساخت کارخانه در آمریکا به این سادگی نیست‏‎‎، در حالی که سالهاست در آمریکا پالایشگاه نفتی احداث نکرده ایم، ولی چینی‌ها بیش از سی نیروگاه زغالی، هسته‌ای و پالایشگاه نفت احداث کرده اند؛ مطمئن باشید آن‌ها به هیچ عنوان با قوانینی که شرکت‌های آمریکایی با آن روبرو هستند، مواجه نمی‌شوند.

چنگ درباره موشک اخیری که چین ساخته و آزمایش کرده نیز گفت: مساله بی شک موشک فراصوت نیست، واقعیت این است آنچه که آن‌ها ساخته اند، در مدار قرار گرفته است. آنچه که ساخته اند فقط موشکی نیست که بالا برود و فرود بیاید؛ بلکه وسیله‌ای که ساخته اند، دست کم یک بار مدار زمین را دور می‌زند. این بدین معناست که ما باید اکنون تک تک ماهواره‌های چینی را به عنوان یک سامانه شلیک احتمالی هسته‌ای زیر نظر بگیریم. این چیزی است که ما و روس‌ها در دوران جنگ سرد درباره آن به توافق رسیدیم؛ چراکه مساله‌ای بسیار خطرناک و بی ثبات کننده بود و هر دو طرف اعلام کردند که سامانه بمبارانی که روی مدار قرار می‌گیرد ایجاد نخواهند کرد. سامانه‌ای که چینی‌ها آزمایش کرده اند باعث تغییر در محاسبات می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار