معاون آب و آبفای وزیر نیرو با همراهی مدیران عامل صنعت آب سیستان و بلوچستان در سفری یک روزه به قصد بازدید از طرح‌های آب و آبفا وارد شهرستان زابل شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  ،  از زاهدان ،  محمد جوان‌بخت معاون آب و آبفای وزیر نیرو با همراهی مدیران عامل صنعت آب سیستان و بلوچستان در سفری یک روزه به قصد بازدید از طرح‌های آب و آبفا وارد شهرستان زابل شد تا از نزدیک در جریان شرایط و وضعیت آب منطقه سیستان که شامل پنج شهرستان و ۹۴۵ روستا می‌باشد قرار گیرد.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو در اولین بازدید خود از محل اجرای پروژه انتقال آب از چاه نیمه شماره ۴ به چاه نیمه شماره ۳ سیستان بازدید نمود.

علیرضا قاسمی مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در جریان این بازدید گفت: با توجه به خشکی تالاب هامون، عدم دسترسی به منابع آبی پایدار و از سوی دیگر عدم پایبندی افغانستان به حق‌آبه هیرمند، مشکلاتی برای تأمین آب برای این منطقه به وجود آمد.

وی گفت: آب رودخانه هیرمند توسط کانالی به گودال‌های طبیعی بزرگی به نام "چاه نیمه" هدایت می‌شود، این منبع آبی علاوه بر سیستان، آب شهر زاهدان را نیز تأمین می‌کند.

قاسمی گفت: با توجه به کاهش منابع آبی، به منظور حفظ و استفاده بهینه از آب موجود در چاه‌نیمه‌ها برای مصارف شرب منطقه سیستان و زاهدان، انتقال آب از چاه نیمه شماره ۴ به چاه‌نیمه شماره ۳ در دستور کار وزارت نیرو با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه سلمان قرار دارد.

در ادامه این سفر یک روزه، معاون آب و آبفای وزارت نیرو از تصفیه خانه آب شهر‌های سیستان بازدید کرد و مدیرعامل آبفای استان در محل مذکور به تشریح طرح آبرسانی به شهر‌های منطقه سیستان پرداخت.

علیرضا قاسمی گفت: طرح آبرسانی به شهر‌های منطقه سیستان با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی، شامل آبگیر به ظرفیت ۴۲۰۰ متر مکعب، تصفیه خانه به ظرفیت ۲۰۵۰ لیتر و اجرای خطوط انتقال به طول ۱۲۰ کیلومتر و احداث ۵۱ هزار مترمکعب مخزن ذخیره است و جمعیتی معادل ۳۷۱ هزار نفر را در افق طرح تحت پوشش دارد.

وی گفت: طی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با مجموع اقدامات انجام شده در دو طرح آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های منطقه سیستان، تنش آبی ۳۰۰ روستا به حداقل رسید و پیش بینی میگردد با تکمیل اقداماتی از جمله راه اندازی سیستم‌های ازن زنی و تکمیل خطوط انتقال نیمه تمام در سال ۱۴۰۱ کمترین تنش آبی را در منطقه سیستان مواجه باشیم

معاون آب و آبفای وزارت نیرو در ایستگاه پایانی از آبگیر چاه نیمه شماره یک تصفیه خانه زهک، که مربوط به طرح آبرسانی به روستا‌های دشت سیستان می‌باشد بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات قرار گرفت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار