دن شاپیرو که در دولت اوباما سفیر آمریکا در تل آویو بود، تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین را بعد از هفت ماه فعالیت ترک کرد.

دن شاپیرو که به دلیل درک عمیقش از روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی در تیم رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، به عنوان «نجواگر اسرائیل» شناخته می‌شود، آخرین نفری است که تا کنون از این تیم مذاکره کننده آمریکا استعفا داده است. پیش از او نیز  ریچارد نفیو، معاون رابرت مالی و دو مذاکره کننده دیگر به دلیل ناامیدی و اختلاف درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران از سمت خود کناره گیری کرده بودند.

تاکنون علت دقیق استعفای او از تیم مذاکره کنندگان آمریکایی اعلام نشده است. با این حال به نظر می‌رسد استعفای او به دلیل اختلافات بر سر انتقادات فزاینده درباره گفتگو‌های وین و ناامیدی از سیاست‌های بایدن در این خصوص باشد.

به گزارش هاآرتص، استعفای شاپیرو در حالی اتفاق می‌افتد که صهیونیست‌ها بیش از پیش ضمن فشار بر مهره های آمریکایی خود، در حال کار شکنی و ایجاد مانع در مذاکرات وین هستند. صهیونیست‌ها به ویژه از اظهار نظر بایدن درباره حذف سپاه پاسداران از فهرست به اصطلاح سازمان‌های تروریستی ابراز نگرانی کرده و استعفای دن شاپیرو تنها نگرانی صهیونیست‌ها را درباره توافق هسته‌ای ایران افزایش خواهد داد.

دن شاپیرو قرار است به عنوان مشاور و محقق در شورای آتلانتیک با تمرکز بر امور خاورمیانه و پیشبرد عادی سازی روابط با کشور‌های عربی مشغول به کار شود.

پیش از این یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با همتای آمریکایی خود ادعا کرده بود که جهان نمی‌تواند یک ایران هسته‌ای را بپذیرد. اختلافاتی با واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای ایران وجود دارد و هر کاری برای توقف برنامه هسته‌ای ایران لازم باشد، انجام خواهند داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار