به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس، افزایش ناگهانی قیمت انرژی سبب بروز شوک اقتصادی در این کشور شده است.

بر اساس گزارش دفتر ملی آمار انگلیس، ۵۱ درصد از انگلیسی‌ها برای اقلام غیر ضروری کمتر هزینه می‌کنند، ۳۴ درصد در مصرف برق و گاز صرفه جویی می‌کنند و ۳۱ درصد کمتر برای غذا و سایر محصولات ضروری هزینه می‌کنند.

اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس، در رویدادی که توسط پژوهشکده «بروگل» در بروکسل برگزار شد گفت: «این واقعا یک شوک تاریخی برای درآمد‌های واقعی است. شوک ناشی از قیمت انرژی در سال جاری بزرگتر از همه سال‌های دهه ۱۹۷۰ خواهد بود.»

پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، قیمت نفت و گاز افزایش یافت. نفت خام در مقطعی در ماه مارس به ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت و گاز طبیعی در اروپا به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به ۴ هزار دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

اتحادیه اروپا و انگلیس متعهد شدند که خرید انرژی از روسیه را متوقف کنند تا دسترسی مسکو به پول نقد را کاهش دهند. لندن متعهد شد که واردات نفت روسیه را در طول سال جاری متوقف کند. 

افزایش قیمت انرژی باعث افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس شده و ارقام رسمی نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به فوریه ۶.۲ درصد افزایش یافته که سریع‌ترین نرخ افزایش قیمت در ۳۰ سال گذشته است. انتظار می‌رود مصرف کنندگان و مشاغل انگلیسی تحت فشار شدید افزایش هزینه‌های زندگی با کاهش رشد اقتصادی مواجه شوند.

گفتنی است، دهه ۱۹۷۰ در انگلیس مشهور به «زمستان نارضایتی» است که بین ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹ رخ داد. در این سال‌ها که اعتصابات گسترده اتحادیه‌های کارگری بخش خصوصی و بعداً دولتی از مهم‌ترین مشخصه‌های آن بود، مردم خواستار افزایش دستمزد‌ها شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار