مشاور امنیت ملی آمریکا با اطمینان از عضویت فنلاند و سوئد در سازمان ناتو سخن گفت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: امروز فنلاند و سوئد، درخواست عضویت خود را در ناتو تسلیم کردند. رئیس جمهور بایدن از این درخواست آن‌ها استقبال کرده و منتظر همکاری با متحدان آمریکا در ناتو و کنگره است، برای اینکه فرایند پیوستن (این دو کشور به ناتو) سریع باشد. فردا صبح رئیس جمهور (بایدن) در کاخ سفید پذیرای رئیس جمهور فنلاند و نخست وزیر سوئد خواهد بود تا درباره مسیر پیش روی (برای پیوستن به ناتو) کار‌ها هماهنگ شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: ما اطمینان خاطر داریم که در نهایت، فنلاند و سوئد فرایند موثر و نتیجه بخشی برای پیوستن (به ناتو) خواهند داشت. می‌توان به نگرانی‌های ترکیه پرداخت. فنلاند و سوئد به صورت مستقیم با ترکیه همکاری دارند تا این کار را انجام دهند. البته ما هم با مقامات ترکیه صحبت می‌کنیم تا به تسهیل این فرایند کمک کنیم. من امروز با همتای ترک خود صحبت کردم. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمريکا همین حالا که ما با هم اینجا هستیم با همتای ترک خود در نیویورک در حال گفتگو است.

سالیوان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدگاه دولت بایدن درباره طرح پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: رئیس جمهور بایدن این سوال را از تیم امنیت ملی خودش و مقامات اصلی دولتش که در حوزه امنیت ملی فعالیت دارند پرسید و اینکه آیا آن‌ها از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو حمایت می‌کنند. وی از این مقامات خواست تا مخاطرات و فواید فنلاند و سوئد را به ائتلاف (ناتو) بررسی کنند. اعضای تیم امنیت ملی دولت رئیس جمهور بایدن، به اتفاق آراء و با قطعیت از پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو حمایت کردند.

مشاور جو بايدن رئيس جمهور آمريکا در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان سفر احتمالی آتی بایدن به اراضی اشغالی گفت: ما به گونه‌ای فعالانه در حال تعامل با مقامات اسرائیلی هستیم تا تاریخی برای سفر (بایدن به اراضی اشغالی) تعیین کنیم و اینکه این سفر در آینده و نه آینده دور انجام شود. رئیس جمهور (بایدن) بسیار مشتاق این سفر است. متاسفانه بنده خبری برای این سفر یا برنامه زمانی آن ندارم که امروز اعلام کنم و فقط می‌توانم بگویم که رئیس جمهور مشتاق است تا فرصتی برای این سفر بیابد و بار دیگر بر قدرت روابط آمريکا و اسرائیل تاکید کند.

اين مقام آمریکايی اعلام کرد، احتمال دارد همزمان با سفر بایدن به کره جنوبی، کره شمالی آزمایش موشکی یا هسته‌ای انجام دهد.
سالیوان در پاسخ به سوالی مبنی بر تحرکات احتمالی کره شمالی به هنگام سفر بایدن به ژاپن و کره جنوبی گفت: اطلاعات ما حاکی از آن است که احتمال زیادی وجود دارد، مبنی بر اینکه پیش از سفر رئیس جمهور (بایدن) به منطقه یا در زمان این سفر و یا پس از آن، یا آزمایش موشکی دیگری از جمله آزمایش موشک دوربرد انجام شود و یا اینکه آزمایش هسته‌ای (در کره شمالی) صورت پذیرد. ما خودمان را برای هر وضعیتی آماده کرده ایم ازجمله احتمال اینکه چنین اقدامات تحریک کننده‌ای به هنگام حضور ما در کره جنوبی یا ژاپن صورت پذیرد.

برچسب ها: آمریکا ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسیه به قیمت نابودی خودشم حاضر نیست ما رو اتمی کنه
آخرین اخبار