وزیر خارجه ترکیه امروز از عدم پیوستن ترکیه به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه خبر داد و گفت آنکارا آماده میزبانی وزیر خارجه روسیه است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالات خبرنگاران اعلام کرد ترکیه هیچ قصدی برای پیوستن به تحریم‌های ضد روسیه که توسط غرب اعمال می‌شود ندارد. وزیر خارجه ترکیه گفت: «موضع ما روشن است. ما به تحریم‌ها نپیوسته‌ایم و اجازه نمی‌دهیم از ما برای این مقاصد استفاده شود».

به گزارش خبرگزاری تاس، چاووش اوغلو همچنین از سفر وزیر خارجه روسیه به ترکیه خبر داد و گفت: «سرگئی لاوروف هشتم ژوئن با هیئتی از مقامات دفاعی وارد ترکیه خواهد شد».

اظهارات وی پس از گفتگو‌های تلفنی دیروز بین رهبران روسیه و ترکیه صورت گرفت. دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان در تماس تلفنی به پوتین گفته است باید هر چه سریعتر صلح بین روسیه و اوکراین برقرار شده و گام‌های اعتمادسازی در مورد مناقشه در اوکراین برداشته شود. اردوغان همچنین تایید کرد کشورش آماده مشارکت در مکانیزم نظارتی احتمالی در اوکراین در صورت دست یابی مسکو و کی‌یف به توافقی در این مورد است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، ترکیه تلاش کرده است خود را به عنوان یک میانجی در روابط بین دو کشور معرفی کند. آنکارا تا کنون میزبان دو نشست بین مسکو و کی‌یف بوده است. تلاش اردوغان برای نشان دادن خود به عنوان یک بازیگر بزرگ دیپلماتیک و صلح‌طلب در مناقشه اوکراین را می‌توان به روابط عمیق اقتصادی آنکارا و مسکو مرتبط دانست. اقتصاد توریستی ترکیه تا حد زیادی وابسته به گردشگران روسی است. از سوی دیگر، ترکیه به واردات غلات از اوکراین نیازمند است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار