سخنگوی کرملین کمبود فعلی غذا، غلات و کود در جهان را نتیجه اشتباهات کشور‌های غربی دانست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه به خبرگزاری ریانووستی گفت که کمبود فعلی غذا، غلات و کود ربطی به اقدامات روسیه ندارد و کاملاً نتیجه "اشتباهات" کشور‌های غربی است.

پسکوف گفت: "این به هیچ وجه پاسخ روسیه نیست، این‌ها نتایج اشتباهات کشور‌های غربی است. چه اتفاقی برای غذا افتاد؟ قیمت مواد غذایی هم به دلیل تورم و هم به دلیل اشتباهاتی که در چند سال گذشته انجام شده در حال افزایش است."

پیشتر آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا گفت که مسکو آماده است تا امنیت محموله‌های غلات از بنادر تحت کنترل اوکراین را تضمین کند، مشروط بر اینکه با همکاری دولت کی‌یف باشد.

در حال حاضر ۴ ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و کشور‌های غربی، و به طور خاص آمریکا با استفاده از انواع تحریم‌ها سعی در فشار بر روسیه داشتند.

حدود یک ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از «تحریم‌های بی‌سابقه» غرب علیه مسکو استقبال کرد و گفت که این تحریم‌ها باعث شده است که روبل، واحد پولی روسیه نابود شود.

اما به تازگی نشریه وال استریت ژورنال در گزارش اعلام کرد که بر اساس آمار‌های کلی و اسناد مالی برخی شرکت‌های بین‌المللی، تعلیق فعالیت‌های این شرکت‌ها در روسیه و تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور، بیش از ۵۹ میلیارد دلار به شرکت‌های جهانی خسارت وارد کرده است.

پس از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین امنیت غذایی در جهان با تهدید روبرو شده است، زیرا روسیه و اوکراین دستکم ۳۰ درصد نیاز‌های غذایی جهان را تأمین می‌کنند. این مسئله بسیار مهم و خطرناک است. بیم آن می‌رود که جهان بخصوص کشور‌های فقیر دچار گرسنگی شوند.

قیمت غذا و گندم افزایش پیدا کرده است که افزایشی چهل درصدی را در سه ماه گذشته نشان می‌دهد. همه جهان با بحران اقتصادی ویرانگری روبرو شده است. اگر بحران غذا در جهان روی دهد فاجعه‌ای ویرانگر خواهد بود و خطرناک‌تر از همه این که از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌شود همانطور که اعراب در سال ۱۹۷۳ از سلاح نفت استفاده کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار