کشاورزان زرندی روش جدیدی برای مقابله با سرمازدگی احتمالی باغات پسته ابداع کردند.

رئیس جهادکشاورزی یزدان آبادگفت :تنها راه کاری که می توان تا دو درجه سانتیگراد دمای باغات پسته را افزایش داد استفاده از بخاری های کوچک باغی( که با قوطی های فلزی سه لیتری ضایعاتی ساخته می شود ) با سوخت گازوئیل و یا پارافین + گازوئیل است.

ابراهیمی گفت :چنانچه از سه لیتر گازوئیل تنها به عنوان سوخت استفاده شود تنها سه ساعت میتوان دمای محیط باغ را تا دو درجه افزایش داد و چنانچه در هر بخاری از دو لیتر پارافین + یک لیتر گازوئیل استفاده شود میتوان تا ۹ ساعت از آن استفاده و دمای محیط باغ را تا دو درجه افزایش داد.

اوگفت :شرط اینکه دمای محیط باغ تا دو درجه افزایش پیداکند این است که در هر هکتار باغ (۴۰۰ ) قصب از تعداد ۳۰۰ عدد این نوع بخاری استفاده شود.

وی طریقه آماده سازی و استفاده از این نوع بخاری را این گونه تشریح کرد: مقدار ۲ لیتر پارافین و یک لیتر گازوئیل را مخلوط وداخل قوطی های سه لیتری می ریزیم و چنانچه پارافین در دسترس نبود از سه لیتر گازوئیل استفاده شود ودر داخل هر قوطی فتیله ای از جنس مقوا قرار دهید.

ابراهیمی گفت :در بین ردیفهای درختان به فاصله هر ۵ متر یکی از این قوطی ها را قرار دهید بطوریکه قسمتی از قوطی داخل خاک قرار بگیرد ( جهت جلوگیری از واژگون شدن آن) ودر شب سرمازدگی با در دست داشتن دماسنج دمای باغ خود را کنترل کنید، چنانچه دما به یک درجه بالای صفر رسید بخاری ها را روشن کنید.

او افزود:برای مقابله با سرمازدگی به ازای هر هکتار یک کارگر مورد نیاز است تا با دردست داشتن مشعل نسب به روشن کردن این بخاری ها اقدام کند.

ابراهیمی تصریح کرد: آتش زدن لاستیک و …. نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث آلودگی محیط زیست و احتمال بالا بردن خسارت سرما را هم در پی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی یزدان آباد گفت: همچنین آب پاشیدن درختان در شب سرمازدگی اگر به صورت مداوم نباشد خسارت سرمازدگی را افزایش می دهد ، اما این روش یکی از مقرون به صرفه ترین و در دسترس ترین روش های مقابله با سرمازدگی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مهدی نوروزی مازندران شهر نکا
۱۴:۴۶ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
سلام مهندس بنده باغدار هستم و میخوام از پارافين برا جلوگیری از سرما زدگی درختان استفاده کنم از کجا باید پارافين بگیرم لطفا راهنمایی کنید
آخرین اخبار