در پی ادامه مذاکرات صلح بین انصارالله و طرف سعودی، کمیته بین المللی صلیب سرخ امروز از آزادی و تبادل اسرا بین دو طرف خبر داد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد آزادی و مبادله نزدیک به ۹۰۰ اسیر توسط عربستان و یمن از امروز (جمعه) آغاز شده است. اقدامی که می‌تواند اعتمادسازی بین دو طرف در بحبوحه مذاکرات صلح را تسهیل کند.

به گزارش رویترز، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که این فرآیند را مدیریت می‌کند گفت که از هواپیما‌های این سازمان برای حمل اسرای آزاد شده بین شش شهر یمن و عربستان استفاده خواهد شد.

فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه‌ای کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: «با این اقدام حسنه، صد‌ها خانواده از هم پاشیده شده دوباره به هم می‌پیوندند... آرزوی قلبی ما این است که آزادی اسرا تحولی برای شکل گیری یک راه حل سیاسی گسترده‌تر ایجاد کند». 

«عبدالقادر المرتضی»، یکی از مقامات انصارالله یمن که مسئولیت گفتگو‌های تبادل اسرا را برعهده دارد نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد: «در ازای آزادی ۶۹ اسیر سعودی، امروز ۲۵۰ اسیر یمنی را از سواحل لحج و الضالعیه دریافت خواهیم کرد».

طرف‌های سعودی و یمنی در مذاکرات ماه گذشته در سوئیس توافق کردند که ۸۸۷ زندانی را آزاد کنند و بار دیگر در ماه مه برای گفتگو درباره آزادی اسرای بیشتر با یکدیگر ملاقات کنند. مذاکره کنندگان امیدوار بودند به توافقی برسند که شامل تمام بازداشت شدگان باقی مانده می‌شود. 

گفتنی است، جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ تا کنون منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و گرسنگی میلیون‌ها نفر شده است. یک هیئت سعودی روز پنجشنبه گفتگو‌های صلح را در صنعا با جنبش انصارالله به پایان رساند که مقامات با اشاره به پیشرفت آن می‌گویند برای رفع اختلافات باقی مانده به گفتگو‌های بیشتر نیاز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار