کنگره می‌گوید در صورتی که بلینکن اسناد لازم در خصوص خروج آمریکا از افغانستان را ارائه نکند، به «اهانت به کنگره» متهم شده و به زندان می‌رود.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور را تهدید کرد که اگر به احضاریه کنگره در خصوص تحقیقات پیرامون خروج آمریکا از افغانستان عمل نکند، به «اهانت به کنگره» متهم خواهد شد. 

به گزارش رویترز، مایکل مک کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به بلینکن گفت که اطلاعات ارائه شده به کمیته کافی نبوده است. 

وال استریت ژورنال می‌گوید پیش از سقوط دولت پیشین افغانستان، مقامات ارشد در مورد این حادثه هشدار‌هایی دریافت کرده بودند. با این حال، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید نمی‌تواند هویت افرادی که این اطلاعات را به اشتراک گذاشته‌اند فاش کند. 

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید کنگره یک گزارش محرمانه و یک خلاصه مکتوب دراین خصوص دریافت کرده و «مایه تاسف است که به پیگیری این امر غیر ضروری و غیر مولد ادامه می‌دهد». 

مک کال تحقیقاتی را در مورد خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و وقایع پس از آن آغاز کرده است. جمهوری خواهان و برخی از دموکرات‌ها می‌گویند هرگز تحقیق کاملی از خروج نابسامان نیرو‌ها که در جریان آن ۱۳ نظامی آمریکایی در فرودگاه کابل کشته شدند، صورت نگرفته است. در نامه مک‌کال آمده است که وزارت خارجه باید حداکثر تا ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) اسناد لازم را ارائه کرده یا مبنای قانونی برای ارائه ندادن آن را نشان دهد.

در ادامه نامه گفته شده است: «همانطور که در بالا ذکر شد، اگر وزارتخانه به تعهدات قانونی خود عمل نکند، کمیته آماده است تا اقدامات لازم را برای اجرای احضاریه خود، از جمله بازداشت شما به دلیل توهین به کنگره ویا شروع روند اجرای مدنی انجام دهد».  گفتنی است مجازات «توهین به کنگره» بین ۱ تا ۹ ماه زندان است و جریمه‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در پی دارد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار