منابع خبری از اختلاف عربستان سعودی با بعضی از اعضای اوپک پلاس بر سر سهمیه تولیدی نفت خبر دادند.

نشست کشور‌های عضو سازمان اوپک و متحدانش امروز (یک‌شنبه) برای بحث درباره کاهش احتمالی تولید نفت با هدف افزایش قیمت بازار‌های جهانی انجام شد.

در این میان برخی منابع خبری به رویترز از اختلاف میان عربستان سعودی و برخی اعضای اوپک پلاس خبر دادند. اوپک پلاس که سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه را تشکیل می‌دهد، حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند و این یعنی تصمیم اعضای آن می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت نفت داشته باشد.

سه منبع آشنا با مذاکرات اوپک پلاس به رویترز گفته‌اند که در میان گزینه‌های مورد بحث نشست امروز کاهش بیشتر تولید مورد بحث قرار گرفته است، اما دو منبع دیگر گفتند که کاهش بیشتر بعید است.

براساس گفته‌های سه منبع آگاه، اعضا درباره کاهش تولیدات و رسیدن آن تا حد یک میلیون بشکه در روز بحث کرده‌اند. پیشتر در ماه آوریل مطرح شد که ۲ میلیون بشکه در روز از میزان تولید کم شود در ماه مه هم اجرایی شد.

رویترز روز گذشته هم گزارش داده بود که منابع می‌گویند این کاهش به طرح‌های کاهش تولید قبلی اضافه می‌شود و در صورت تصویب، حجم کل کاهش تولید به ۴.۶۶ میلیون بشکه در روز یا حدود ۴.۵ درصد تقاضای جهانی می‌رسد.

کشور‌های غربی اوپک را به دستکاری قیمت نفت و تضعیف اقتصاد جهانی از طریق هزینه‌های بالای انرژی متهم کرده اند. غرب همچنین اوپک را متهم کرده است که با وجود تحریم‌ها علیه روسیه، بیش از حد از این کشور حمایت می‌کند، زیرا کشور‌های آسیایی مانند چین و هند سهم عمده صادرات نفت روسیه را خریده و از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه خودداری کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار