استرالیا: خرید زیردریایی‌های هسته‌ای از آمریکا اجرایی می‌شود

نخست وزیر استرالیا از اطمینان خاطر خود برای اجرایی شدن خرید زیردریایی‌های هسته‌ای از آمریکا خبر داد.

آمریکا و انگلیس در راستای اعمال سیاست مهار علیه چین اقدام به فروش زیردریایی‌های هسته‌ای مدل ویرجینیا به استرالیا کردند. این اقدام گرچه با استقبال متحدان آمریکا در شرق آسیا همراه بود، اما قانونگذاران آمریکایی اکنون از تضعیف ارتش آمریکا در برابر چین در صورت اجرایی شدن این توافقنامه نگران هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی آلبانز، نخست وزیر استرالیا امروز (جمعه) اعلام کرد اطمینان خاطر دارم که قرارداد فروش زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا به استرالیا اجرایی خواهد شد.

این موضوع پس از مطرح می‌شود که ۲۵ قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی در نامه‌ای به دولت بایدن اعلام کردند فروش ۳ زیردریایی هسته‌ای مدل ویرجینیا به استرالیا طی توافق موسوم به آکوس (AUKUS) می‌تواند به صورت غیرقابل پذیرشی باعث تضعیف ناوگان دریایی آمریکا به دلیل نبود برنامه مشخص به منظور جایگزینی زیردریایی‌های جدید شود. 

اکنون آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا برای گفتگو با مقامات استرالیایی، در این کشور حضور دارند و بحث درباره توافقنامه آکوس یکی از محور‌های گفتگو‌های دو طرف خواهد بود. 

نخست وزیر استرالیا وقتی در برابر پرسش خبرنگاران پیرامون تردید در اجرایی شدن این توافق قرار گرفت، گفت: من در این زمینه اطمینان خاطر دارم. توافقنامه آکوس بسیار حیاتی است و این امر به هیچ عنوان باعث تضعیف ناوگان دریایی آمریکا نمی‌شود. 

براساس توافقنامه آکوس، آمریکا در اوایل دهه ۲۰۳۰ میلادی اقدام به واگذاری ۳ زیردریایی هسته‌ای مدل ویرجینیای خود به استرالیا خواهد کرد و در صورت توافق طرفین ۲ زیردریایی دیگر در همین مدل نیز می‌تواند به این توافق اضافه شود. با این حال، استرالیا با همکاری انگلیس در نهایت اقدام به راه اندازی خط تولید زیردریایی‌های هسته‌ای در دهه آینده میلادی خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۳:۰۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
این که چیزی نیست ما هم میفروشیم....!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
کی تا حالا خیارچمبرم جزو میوه ها شده ؟؟؟
آخرین اخبار