مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان گفت: قاچاق شیرخشک در حدود سه سال اخیر در این استان رایج شده این سازمان مرجع رسیدگی به پرونده‌های این‌چنینی تخلفات است.

موسی عباس‌زاده محمودی مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان بیان کرد: قاچاق شیرخشک در حدود سه سال اخیر در این استان رایج شده این سازمان مرجع رسیدگی به این پرونده‌ها است و در زمینه مقابله با شبکه‌هایی که این اقدامات را انجام می‌دهند دستگاه‌های نظارتی و امنیتی پیگیر کار هستند.

موسی عباس‌زاده محمودی  گفت: در زمینه رسیدگی تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان به نحوی عمل می‌کند که برای متخلفان و افرادیکه پرونده برای آنها تشکیل می‌شوند به اشد مجازات محکوم شوند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۸ فقره پرونده در سیستان و بلوچستان در خصوص قاچاق شیرخشک تشکیل شده که ارزش آنها ۶ میلیارد و ۴۷۵ میلیون ریال بوده که از مجموع این تعداد ۱۵ فقره در حوزه شهرستان زابل، ۶ فقره در حوزه شهرستان زاهدان، سه فقره در حوزه شهرستان ایرانشهر، ۲ فقره مربوط به سراوان و ۲ فقره در نیکشهر بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان گفت: بیشتر این شیرخشک سهمیه استان نبوده و از دیگر نقاط کشور تجمیع و برای قاچاق به آن‌سوی مرز به این خطه وارد می‌شود.

وی ادامه داد: قاچاقچیان به شگردها و شیوه‌های مختلفی نسبت به قاچاق شیرخشک به سیستان و بلوچستان و پس از آن، از این استان به آن‌سوی مرزها اقدام می‌کنند که می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی در این زمینه تمرکز بیشتری داشته باشند.

عباس‌زاده محمودی تأکید کرد: بهترین مسیر برای جلوگیری از قاچاق این است که سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی در بحث رصد توزیع شیرخشک از طریق سامانه‌ها ورود بهتری داشته باشند.

ثبت اصالت شیرخشک‌ها در سامانه با هدف جلوگیری از قاچاق

نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی گزارش‌ها از فروش شیرخشک با قیمت چندبرابری از قیمت مصوب، گفت: ما اصالت این موضوع را از رئیس سازمان غذا و دارو جویا شدیم که طبق اعلام وی قیمت‌های اعلام شده نادرست است، انواع شیرخشک بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و داروخانه‌ها هم ملزم به فروش با همین قیمت هستند.

حسینعلی شهریاری درباره چرایی کمبود شیرخشک در بازار و شایعه ارسال آن به کشورهای دیگر بیان کرد: طبق گفته رئیس سازمان غذا و دارو در حال حاضر کمبود شیرخشک نداریم، بلکه برای جلوگیری از قاچاق شیرخشک، داروخانه‌ها برای ارائه شیرخشک ملزم به ثبت اصالت شیرخشک‌ها در سامانه هستند و به هیچ جایی هم ارسال نشده است.

وی تأکید کرد: افرادی هم که شیرخشک را با قیمت بیشتر از قیمت اعلام شده از طرف سازمان غذا و دارو خریداری کردند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو شکایت کنند، سازمان شکایت آنها را بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

عرضه شیرخشک با کد ملی و تاریخ تولد نوزاد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تأکید بر اینکه هیچ سقفی برای داروخانه‌ها و مصرف‌کننده‌ها برای توزیع شیرخشک تعیین نشده، گفت: ارائه این محصول با کد ملی و تاریخ تولد نوزاد و ثبت در سامانه تی‌تک از ۲۰ مهرماه الزام‌آور شد تا طول زنجیره تأمین تا مصرف قابل‌رصد باشد.

ثبت سامانه‌ای شیرخشک‌ها کمک می‌کند تا این محصول از زنجیره تأمین خارج نشود و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

مصطفی صالحی زاده ادامه داد: ثبت سامانه‌ای شیرخشک‌ها کمک می‌کند تا این محصول از زنجیره تأمین خارج نشود و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

وی در خصوص چگونگی ارائه شیرخشک به اتباع و افراد فاقد شناسنامه، گفت: برای اتباع و افراد فاقد شناسنامه تمهیداتی پیش‌بینی‌شده که با همکاری اداره ثبت‌احوال استان یک کد مجازی تهیه و به ما اعلام شود تا برای اتباع و افراد فاقد شناسنامه نیز سهمیه در نظر گرفته شود، در مجموع داروخانه‌ها موظف‌اند هر کسی که مراجعه کرد شیرخشک را با کد ملی تحویل دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با تدابیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، شیرخشک موردنیاز از ۲ مسیر تولید داخل و واردات تأمین شده و تولیدکنندگان داخلی شیرخشک با تمام ظرفیت در حال تأمین بازار هستند و تولیدات آنها روزانه در سطح کشور و استان توزیع می‌شود که در هفته‌های آتی شاهد وفور این محصول خواهیم بود.

پیشتازی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پیشگیری از قاچاق شیرخشک

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با عنایت به لزوم استعلام شناسه رهگیری و ثبت اطلاعات دریافت‌کنندگان شیرخشک‌های رگولار از ۲۰ مهرماه جاری تاکنون این دانشگاه در رتبه نخست ثبت و ارتقا در کشور قرار گرفته است.

ارسلان جهانتیغی افزود: با ثبت مشخصات شیرخواران در سامانه تیتک علاوه بر توزیع عادلانه شیرخشک برای مصرف‌کننده واقعی، قاچاق این فراورده نیز کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای بند الف تبصره یک ماده قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ و اصلاحیه‌های ۱۳۹۴ و ۱۴۰۰، هرگونه اقدام به تأمین، واردات، ساخت، نگهداشت (انبارش) و توزیع و عرضه فرآورده مذکور خارج از ضوابط تعیین شده به منزله تهیه و توزیع غیرمجاز و خارج از شبکه بوده و قاچاق محسوب می‌شود.

برچسب ها: شیرخشک ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار