فن درلاین: صربستان و کوزوو اقدام به عادی‌سازی روابط کنند

مسئول کمیسیون اروپا از دو کشور حوزه غرب بالکان خواست روابط خود را عادی‌سازی کنند.

صرب تباران در شمال کوزوو از زمان استقلال این کشور در سال ۲۰۰۸ بار‌ها در روند‌های سیاسی این کشور ایجاد مشکل کرده اند. صربستان که استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته است یکی از عاملان تحریک صرب تباران این کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل تعجبی ندارد که دو طرف روابط گرمی نداشته باشند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، اورسلا فن درلاین، مسئول کمیسیون اروپا امروز (سه شنبه) اعلام کرد صربستان و کوزوو اگر به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا هستند باید اقدام به عادی سازی روابط با یکدیگر کنند. 

فن درلاین در حالی امروز به بلگراد، پایتخت صربستان سفر کرده است که چند روز پیش رهبران فرانسه، آلمان، و ایتالیا از این کشور خواستند استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد، اقدامی که بلگراد از سال ۲۰۰۸ تاکنون از انجام آن اجتناب کرده است. 

این مقام ارشد اروپایی با اشاره به درگیری‌هایی که میان صرب‌ها و نیرو‌های پلیس در ۲۴ سپتامبر رخ داد، خواستار پاسخگو بودن مسببان این حادثه در دادگاه شد.

وی تاکید کرد: بسیار ضروری است که دو طرف بار دیگر در مسیر عادی سازی روابط حرکت کنند. ضرورت دارد که مقامات بلگراد توافقات موجود را اجرایی کرده و زمان را در این باره از دست ندهند. 

صربستان پیش‌تر با انجام گام‌هایی جهت عادی سازی روابط با کوزوو از جمله به رسمیت شناختن اسناد شخصی، پلاک خودرو، و مدارک تحصیلی انجام داده بود، اما خواستار ایجاد انجمن جوامع صرب در این کشور شده بود که کوزوو با آن مخالفت کرده بود. 

درخواست‌ها برای عادی سازی روابط میان دو طرف پس از آن مطرح می‌شود که نگرانی‌ها پیرامون شروع جنگ آشکار میان طرفین به دلیل شورش صرب تباران در شمال کوزوو افزایش یافته است. درحالی که شمال کوزوو صرب تبار است، سایر ساکنان آن قومیت آلبانی تبار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار