روزنامه نگار عراقی ۱۵ سال پس از ماجرای پرتاب کفش به سمت بوش می‌گوید در صورت بازگشت زمان به عقب باز هم این کار را انجام خواهد داد.

در ۱۴ دسامبر ۲۰۰۸ مشهورترین حادثه اعتراضی به حمله و اشغال عراق توسط آمریکا رخ داد؛ منتظر الزیدی، روزنامه نگار عراقی دو کفش به سمت جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا که به بغداد سفر کرده بود، پرتاب کرد.

روزنامه‌نگار عراقی که در آن زمان به عنوان خبرنگار شبکه ماهواره‌ای البغدادیه کار می‌کرد، پرتاب اولین کفش خود را «بوسه خداحافظی مردم عراق» دانست و کفش دوم را برای درد و رنجی که «بیوه‌ها، یتیمان و مردم عراق» متحمل شده بودند به بوش تقدیم کرد.

بوش که در آن کنفرانس خبری در کنار نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق ایستاده بود، از این وضعیت (پرتاب کفش) شوکه شده بود، اما موفق شد در برابر اولین کفشی که به سمت او پرواز کرد جاخالی دهد. کفش دوم او نیز به هدف برخورد نکرد. 

در مارس ۲۰۲۳، ۱۵ سال پس از حادثه پرتاب کفش و بیست سال پس از حمله آمریکا به عراق شبکه تلویزیونی CBS به نقل از منتظر الزیدی که همچنان نسبت به حضور آمریکا در عراق عصبانی بود، گفت: «تنها حسرتی که دارم این است که فقط دو کفش داشتم.»

پرتاب کفش به سمت بوش
جرج بوش

روزنامه‌نگار عراقی که بسیاری او را یک قهرمان می‌دانستند، تأیید کرد که به دلیل عصبانیت که از کنترل خارج شده، کفش‌اش را به صورت بوش پرتاب نکرده است، بلکه در واقع از همان ابتدای حمله آمریکا به کشورش منتظر چنین فرصتی بوده است. 

الزیدی در این زمینه خاطرنشان کرد که جرج بوش به مردم عراق پیشنهاد داده بود که از نیرو‌های متجاوز آمریکایی با گل استقبال کنند و همین موضوع باعث شد که وی «به دنبال پاسخ مناسب» باشد! و به جای گل با کفشش پاسخ داد.

روزنامه‌نگار عراقی که پس از این حادثه دستگیر و به ۳ سال زندان محکوم و سپس آزاد شد، در توضیح این اظهارات به شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: به دنبال یک واکنش متقابل و برابر بودم که بگویم عراقی‌ها این را قبول نمی‌کنند که از اشغالگران با گل استقبال کنند.

الزیدی پس از گذشت یک دهه و نیم از ماجرای پرتاب کفش بوش به سوی او گفت: «چگونه می‌توانم ببخشم؟ آمریکایی‌ها حتی عذرخواهی نکردند؛ آن‌ها محاکمه نمی‌شوند و هنوز هم آزاد هستند!»

این روزنامه‌نگار و شخصیت رسانه‌ای عراقی، اقدام خود را «نوعی فریاد اعتراضی» و تلاشی برای جلب توجه جهان به اتفاقاتی که برای کشورش رخ داد، توصیف کرد و در عین حال فاش کرد که انتظار داشت در جریان پرتاب کفش‌هایش به بوش توسط نیرو‌های امنیتی کشته شود. از این رو احتیاط کرد و صندلی خود را در جریان کنفرانس مطبوعاتی با احتیاط در ردیفی انتخاب کرد تا در صورت شلیک به او کسی از پشت سرش آسیب نبیند!

الزیدی در انتهای اظهاراتش تاکید کرد که اگر زمان به عقب برگردد، کاری را که انجام داده است، تکرار خواهد کرد. او گفت: با وجود اینکه می‌دانستم در چه شرایطی قرار خواهم گرفت، می‌ایستادم و کفشم را به سمت او پرتاب می‌کردم با این تفاوت که کثیفترین کفشم را پرتاب می‌کردم.

الزیدی همچنین به سرنوشت کفش خود که به سمت رئیس جمهور آمریکا پرتاب کرده بود اشاره کرد و گفت که نمی‌داند چه اتفاقی برای آن افتاده است، اما گمان می‌کند آمریکایی‌ها به طور کامل از آن خلاص شده‌اند تا تبدیل به نمادی علیه آن‌ها نشود!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
تمامی رئیس جمهوران آمریکایی از بالاترین اراذل واوباش وشرابخوار ورباخوار وحیوان صفت وضد بشریت انتخاب میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
حمله آمریکا به عراق هدیه ی بزرگی برای مردم عراق و ایران بود ولی مردم عراق همیشه ناسپاس بوده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
جنایتکار اصلی رییس‌جمهور آمریکاست صدام یک نوکر بود بوش را زدن یعنی همه جنایتکاران فعلی روی زمین را زدن از جمله صدام
Russian Federation
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
گوه میخوری تکرار کنی مادر جنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
کارش جالب و شجاعانه بود و ماندگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
اگه جرات داشت به صدام کفش پرتاب می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
چرا به سر صدام نزد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
آمریکا متجاوز خارجی بود شما مثل اینکه حالت خوش نیست متله کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
چون صدام دیکتاتور بود و حکومتش یک رژيم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
صدام اون موقع فراری و مخفی بود. بنابر این اربابش هدف قرار گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دست خدا بالاتر از همه دستهاست
صدام بدون اینکه دستی بزندش خودش بر سر خودش زد
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۴:۵۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
او یک مرد بزرگ و با غیرت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
باید در ردیف اول می نشست و زودتر خودش را به این جنایتکار می رساند و تف به رویش می انداخت .
آخرین اخبار