بلینکن: اولویت آمریکا تثبیت روابط با چین به منظور جلوگیری از درگیری است

وزیر خارجه آمریکا از تلاش واشنگتن به منظور تثبیت روابط با پکن در راستای جلوگیری از درگیری با چین خبر داد.

ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت در نظام بین الملل بزرگترین چالش استراتژیکی است که ایالات متحده با آن مواجه است. از این رو، واشنگتن می‌کوشد از تمامی ابزار‌هایی که در اختیار دارد برای اعمال سیاست مهار علیه پکن بهره بگیرد. 

به گزارش تله تریدر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد روابط میان چین و آمریکا از پیچیده‌ترین و پرپیامدترین روابط ها است. اولویت نخست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تثبیت این رابطه به گونه‌ای است که رقابت میان دو طرف به درگیری ختم نشود.

بلینکن در ادامه افزود: آمریکا توانسته است وابستگی خود را به واردات چین کاهش دهد و به همگرایی بیشتر با متحدان دست یابد تا از موضع بسیار قوی‌تر به گفت‌وگو با چین نزدیک شود. 

وزیر خارجه آمریکا که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس سخن می‌گفت، تاکید کرد: هدف دولت بایدن مواجه مستقیم با اختلافات موجود با چین است. ما به دنبال همکاری در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل و اطمینان از اینکه در تمام جنبه‌های روابط خود تعامل داریم، است. 

وی در ادامه با اهمیت با اشاره به جزیره تایوان، خاطر نشان کرد: حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان ضروری است. از این تنگه ۵۰ درصد از محموله‌های تجاری جهان عبور می‌کند. همچنین جزیره تایوان به دلیل تولید نیمه هادی‌ها نقش بزرگی را در جهان ایفا می‌کند. 

جزیره تایوان یکی از مهمترین موارد اختلافی میان پکن و واشنگتن محسوب می‌شود که خطر تقابل نظامی میان دو طرف پیرامون آن وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۲۸ دی ۱۴۰۲
چون نمیخوان همزمان با چینم وارد جنگ بشن و میخوان یکی یکی بیان جلو
آخرین اخبار