چگونگی برگزاری و اهمیت انتخابات پارلمان اروپا

پارلمان اروپا تنها نهاد در این اتحادیه است که اعضای آن مستقیما توسط مردم انتخاب می‌شوند و در زمینه‌های وسیعی مثل قوانین دیجیتال، مهاجرت و... فعالیت می‌کند.

انتخابات پارلمان اروپا از روز پنجشنبه در حال برگزاری بوده و رای‌گیری آن تا امشب (یکشنبه شب) ادامه دارد. کارشناسان از مدت‌ها پیش در خصوص نتایج احتمالی این انتخابات که در سراسر قاره اروپا برگزار می‌شود، گمانه‌زنی کرده‌اند. گفته می‌شود با توجه به تغییرات جمعیتی در برخی کشورها، امسال قرار است مجموعا ۷۲۰ نماینده برای پارلمان انتخاب شوند. 

به گزارش یورو نیوز، پارلمان اروپا تنها نهاد در اتحادیه اروپا است که اعضای آن مستقیما توسط مردم انتخاب می‌شوند. دو نهاد اصلی دیگر که عبارتند از کمیسیون اروپا و شورای اروپا اعضای خود را به روش‌های دیگری انتخاب می‌کنند. عضویت در کمیسیون اروپا مستلزم تایید نمایندگان پارلمان این قاره است و شورا نیز متشکل از وزرای کشور‌های عضو است که توسط دولت‌های مربوطه تعیین می‌شوند. این سه نهاد با هم در خصوص زمینه‌های وسیعی از جمله اقدامات آب و هوایی، مقررات دیجیتال، مهاجرت و پناهندگی، بازار واحد و ... همکاری می‌کنند.

انتخابات پارلمان اروپا چه زمانی برگزار می‌شود؟

زمان برگزاری این انتخابات از ششم تا نهم ژوئن (امروز) است و رای‌گیری در هر کشوری بر اساس قوانین انتخاباتی آن برگزار خواهد شد. هلند روز پنجشنبه رای‌گیری خود را برگزار کرده و ایرلند از برگزاری رای‌گیری خود در روز جمعه خبر داد. از طرف دیگر، مردم در کشور‌های لتونی، مالت و اسلواکی شنبه پای صندوق‌های رای رفتند و کشور‌های باقی‌مانده مثل فرانسه و اسپانیا نیز امروز شاهد برگزاری انتخابات هستند. در همین حال، رای‌گیری در برخی کشور‌ها دو روزه است. به طور مثال ایتالیا در روز‌های شنبه و یکشنبه انتخابات خود را برگزار می‌کند. 

حداقل سن رای‌دهندگان چقدر است؟

مانند روز رای دادن، سن رای دادن هم به ملیت افراد وابسته است. در اکثر کشور‌های عضو حداقل سن رای دادن ۱۸ سال است. با این حال در سال‌های اخیر برخی کشور‌ها برای افزایش مشارکت، حداقل سن رای دادن را کاهش داده‌اند. به طور مثال در یونان افراد ۱۷ ساله نیز مجاز به رای دادن هستند. همچنین در بلژیک، آلمان، مالت و اتریش حداقل سن ۱۶ است.

در خصوص حداقل سن برای نامزد شدن نیز رویکرد مشابهی وجود دارد. مثلا در آلمان، فرانسه و اسپانیا افراد با حداقل ۱۸ سال می‌توانند نامزد نمایندگی پارلمان اروپا شوند. در حالی که این عدد در یونان و ایتالیا حداقل ۲۵ سال است. 

آیا کاهش سن رای، مشارکت را افزایش خواهد داد؟

این یکی از سوالات داغ این روز‌ها در بروکسل است. انتخابات پارلمان اروپا دهه‌ها مشارکت پایینی داشته است. در سال ۲۰۱۹ میزان مشارکت ۵۰.۹۹ درصد اعلام شد و این اولین بار از سال ۱۹۹۴ بود که میزان مشارکت از ۵۰ درصد عبور می‌کرد. امسال نیز اتحادیه اروپا امیدوار است با کاهش حداقل سن رای دادن میزان مشارکت را به مرز ۵۰ درصد برساند. در عمل، این به معنای ۱۸۵ میلیون رای از ۳۷۰ میلیون واجد شرایط رای دهی خواهد بود.

آیا رای دادن اجباری است؟

رای دادن در ۴ کشور بلژیک، بلغارستان، لوکزامبورگ و یونان اجباری است. هرچند اجباری کردن تاثیر چندانی در افزایش مشارکت نداشته است. به طور مثال میانگین مشارکت در انتخابات پارلمان اروپا در یونان ۵۸ درصد و در بلغارستان ۳۲ درصد است. 

نتایج چه زمانی اعلام می‌شود؟

نتایج انتخابات تا زمان به پایان رسیدن رای گیری در آخرین کشور (یکشنبه شب) اعلام نخواهد شد. بعد از آن، افراد انتخاب شده باید بر اساس اولویت‌ها و ایدئولوژی‌های خود، وارد یک گروه سیاسی شوند. هر گروه باید متشکل از دست کم ۲۳ نفر از حداقل ۷ کشور مختلف باشد. کسانی که نتوانند وارد یکی از این گروه‌ها شوند، بعدا در مناظره‌ها و انتخاب شدن برای کمیته‌ها اهمیت کمتری خواهند داشت. پارلمان فعلی اروپا ۷ گروه یا حزب دارد. 

جلسه اول پارلمان بعدی ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیر) برگزار می‌شود و در آن نمایندگان قرار است رئیس پارلمان، معاون و ۵ قائم مقام را انتخاب کنند. این جلسه تا سه روز ادامه دارد و کمیته‌های فرعی نیز در آن انتخاب خواهند شد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
رئیس جمهور بعدی دکتر پزشکیان هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
پارلمان اروپا نقدا پشتیبان تروریست وبعضی کشورهایش مثل لندن وفرانسه وآلمان خودشان تروریست بین المللی وناقض قوانین بین المللی میباشند
آخرین اخبار