انویدیا با همکاری شرکت‌های بزرگ هندی، مدلی از هوش مصنوعی به زبان هندی توسعه داد.

انویدیا، مدلی از هوش مصنوعی کوچکی به زبان هندی معرفی کرد؛ غول آمریکایی تراشه‌ساز با همکاری شرکت‌های بزرگ هندی ازجمله Reliance، می‌خواهد بازار بزرگ و روبه‌رشد هند را هدف قرار دهد.

انویدیا روز جاری، با برگزاری اجلاس هوش مصنوعی، در پایتخت تجاری هند، بمبئی، مدل جدید زبان کوچک هوش مصنوعی‌اش را تشریح کرد. در اجلاس مورد بحث جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا با رئیس شرکت Reliance و ثروتمندترین مرد آسیا، موکش آمبانی، گفت‌وگو کرد.

هوانگ در اجلاس روز جاری گفت: «انویدیا هوش مصنوعی هند است؛ تا پایان سال جاری، نزدیک به ۲۰ برابر بیشتر از یک‌سال گذشته در هند محاسبات خواهیم داشت.»

از شرکت‌های بزرگ گرفته تا استارتاپ‌ها، کسب‌وکار‌های هندی که روی ساخت مدل‌های هوش مصنوعی براساس زبان‌های متنوع تمرکز کرده‌اند، هدفشان افزایش جذابیت برای مصرف‌کننده است. در همین راستا انویدیا می‌گوید که درحال ارائه مدل جدید هوش مصنوعی زبان کوچک با نام Nemotron-4-Mini-Hindi-4B با ۴ میلیارد پارامتر است تا شرکت‌های هندی در مدل‌های هوش مصنوعی خود از آن بهره‌مند شوند.

در بیانیه انویدیا آمده است: «این مدل با ترکیب داده‌های هندی واقعی، داده‌های هندی مصنوعی و مقداری مساوی از داده‌های انگلیسی، آموزش و توسعه داده شده است.»

به گفته غول تراشه‌ساز آمریکایی، شرکت خدمات فناوری اطلاعات هند، Tech Mahindra، اولین شرکتی است که برای توسعه مدل هوش مصنوعی سفارشی خود به‌نام Indus 2.0، از Nemotron-4-Mini-Hindi-4B استفاده می‌کند. توسعه Indus 2.0 بر هندی و ده‌ها گویش دیگر آن تمرکز دارد؛ چرا‌که تنها یک‌دهم از جمعیت ۱٫۴ میلیاردی هندوستان انگلیسی صحبت می‌کنند؛ این درحالی است که قانون اساسی هند ۲۲ زبان را به‌رسمیت می‌شناسد.

علاوه بر Tech Mahindra، انویدیا در نظر دارد تا با همکاری سایر غول‌های فناوری هند، ازجمله TCS، Infosys و Wipro حدود نیم‌میلیون توسعه‌دهنده را آموزش دهد و برای طراحی و استقرار هوش مصنوعی با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی خود آماده کند.

برخلاف مدل‌های زبان بزرگ مانند GPT-4 OpenAI، مدل‌های زبان کوچک روی مجموعه‌ای از داده‌های بسیار کوچک‌تر و خاص‌تر توسعه داده می‌شوند و معمولاً ارزان‌تر نیز هستند؛ این مدل‌ها برای شرکت‌های ضعیف با منابع کم جذاب‌تر هستند.

شرکت‌های سازنده تراشه در سراسر جهان، هند را بازاری مطلوب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند؛ چون این کشور می‌خواهد با ایجاد صنعت نیمه‌رسانا و رقابت با قطب‌های بزرگی مانند تایوان، خود نیز به قطب صنعت نیمه‌رسانا تبدیل شود. هرچند تحلیل‌گران معتقدند تلاش هند برای رسیدن به هدفش ممکن است سال‌ها طول بکشد.

انویدیا از دو دهه پیش با راه‌اندازی فروشگاه، مراکز مهندسی و طراحی در هند و همچنین دفاتر خود در شهر‌های کلیدی مانند بنگلور و حیدرآباد چشم به بازار عظیم هند داشت. سپتامبر سال گذشته شرکت Reliance و Nvidia متعهد شدند با توسعه ابررایانه‌های هوش مصنوعی در هند، مدل‌های زبانی بزرگی برپایه زبان‌های کشور هند بسازند؛ اواخر همان سال، انویدیا از همکاری مشابهی با گروه تاتا، شرکتی خوشه‌ای و چند ملیتی، خبر داد.

در نهایت اجلاس انویدیا روز جاری پنج‌شنبه برگزار شد؛ شروع مراسم به دلیل ازدحام جمعیت برای دیدن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، بیش‌از نیم‌ساعت به تعویق افتاد. یکی از کارمندان انویدیا جمعیت را چندهزار نفری توصیف کرد.

منبع: زومیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.