نماینده مجلس گفت: بین حمله نظامی رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان و حمله تروریستی در تفتان استان سیستان و بلوچستان ارتباط معناداری وجود دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره همزمانی حمله رژیم صهیونیستی به ایران و حمله تروریستی در تفتان گفت: بین حمله نظامی رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان و حمله تروریستی در گوهرکوه شهرستان تفتان در استان سیستان و بلوچستان ارتباط معناداری وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد به تحلیل درستی برسیم عدم برقراری ارتباطی بر روی مولفه‌هایی که امنیت را به تهدید می‌کشند و تهدیدزا هستند ما را دچار خطا خواهد کرد چراکه سهم عوامل مهم است که این نیاز به یک کار کارشناسی دقیق‌تر و تحلیلی مبتنی بر مولفه‌های میدانی دار‌د.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پناه گرفتن تروریست‌ها در خاک پاکستان اظهار کرد: پاکستان وضع خوبی ندارد و این کشور برای ما هم تهدید است و هم فرصت، اما من فرصت‌های پاکستان را به مراتب بالاتر می‌دانم، اما پاکستانی‌ها الان در ناامنی دست و پا می‌زنند بنابراین خودشان گرفتارند. 

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس بیان کرد: من معتقدم مولفه‌های اثرگذار در روابط ما با پاکستان و افغانستان و مدیریت عناصر تهدیدزا را آمریکا در دست دارد.

ظهره‌وند ادامه داد: آقای ویلیام برنز رئیس CIA پایگاه‌های پنهانی در افغانستان دارد و یا در بلوچستان پاکستان که آشکار است و کشور‌های متحجری مثل عربستان، امارات و قطر با پاکستان و افغانستان همسو هستند و راهبرد‌های پنهانی خود را دنبال می‌کنند البته ظاهرش پاکستان است، اما باطنش آن مدیریت بحرانی است که علیه امنیت ملی ما، منطقه و یکپارچگی ژئوپلیتیکی در دست دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: من دولت پاکستان را اصلاً متهم نمی‌کنم، اما عرضم این است که پاکستان گرفتار مسائل ناامنی است و حوزه بازیگری دولت پاکستان محدود است. 

وی تصریح کرد: بلوچستان پاکستان برای ما و پاکستان یک تهدید است؛ طالبان پاکستانی در کنار طالبان افغانستانی امنیت ملی پاکستان را به‌هم می‌زنند و حتی می‌توانند بلوچستان را از پاکستان تجزیه کنند لذا دیپلماسی ما باید خیلی فعال‌تر و خیلی دقیق‌تر باشد ضمن اینکه دیپلماسی با کلام و واژه جلو نمی‌رود، چون شما باید بتوانی برخی از هزینه‌های امنیت‌ساز را برایشان تامین کنید، چون آنها هم که می‌آیند برای پاکستان آورده دارند و اگر پایگاه دارند پول آن را می‌دهند و  اگر حضوری دارند هزینه آن را می‌پردازند و قطعاً ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم لذا دائم تاکید می‌کنم ایران، روسیه و چین بایستی یک ستاد مشترکی را شکل بدهند که در چارچوب موضوع مقابله با مولفه‌های ژئوپلیتیکی تهدیدزا باشد یعنی تروریسم را با هم حل‌وفصل کنند در غیر این صورت ما به‌عنوان یک تنهای استراتژیک رفتار می‌کنیم و هزینه‌هایمان بالا می‌رود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس بیان کرد: الان چین ۴۸ میلیارد دلار از سرمایه‌اش در گوادر پاکستان خوابیده و روسیه هم با اوکراین درگیر است لذا باید منطقه را با ظرفیت‌های ژئوپولیتیکی منطقه که بخش عمده آنها به‌دلیل تمدنی و تاریخی به ایران وابسته هستند را مدیریت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۳
اول شمااسراییلوبزنین
آخرین اخبار