پژوهشگر موسسه روابط بین الملل و استراتژیک در گفت وگویی با فرانس بیست و چهار گفت، برای طرفین مذاکرات هسته ای در وین رسیدن به توافق تا تاریخ بیستم ژوئیه (29 تیرماه) در اولویت قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار ابتدا گزارش داد، وزرای امور خارجه غربی در وین گرد هم آمده اند تا درباره پرونده هسته ای ایران بحث و گفت و گو کنند. جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا هم در این باره گفته است، اختلافات قابل توجهی باقی مانده است.

در ادامه "تیری کوویل"، پژوهشگر موسسه روابط بین الملل و استراتژیک و کارشناس مسائل ایران در گفت وگویی تلفنی با این شبکه درباره احتمال حصول توافق یا تمدید مذاکرات گفت، هیچکس نمی داند. در حال حاضر واقعاً در لحظه بسیار بسیار مهمی قرار داریم به این معنی که بیستم ژوئیه (29 تیرماه ) اولویت پایان مذاکرات است و بنابراین اکنون بحث ها به مهمترین قسمت های خود در مهمترین موضوعات رسیده است که از آن جمله تعیین و ذکر تعداد سانتریفیوژها است و با حل شدن این مسائل، توافق میان طرفین حاصل خواهد شد.

این پژوهشگر در پاسخ به سوالی درباره اهمیت دستیابی به توافق برای اوباما و کسب موفقیتی دیپلماتیک با توجه به پس‌رفت های اخیر وی در این عرصه گفت، کاملاً روشن است که این موضوع اهمیت بسیاری برای وی دارد. فاکتورهایی سیاسی وجود دارد که در حصول توافقی در زمینه مذاکرات هسته ای ایفای نقش می کنند. همانطور که شما گفتید برای طرف آمریکایی بسیار مهم است که باراک اوباما، موفقیتی برای عرضه در برابر مردم این کشور به دست آورد. همچنین این کسب موفقیت برای دیپلماسی و سیاست خارجی وی هم اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا ایران یکی از عامل های مهم در سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه است. 

این پژوهشگر مسائل استراتژیک تاکید کرد: موضوعات و فضای سیاسی منطقه ای نیز ایران را به سمت جامعه بین المللی سوق می دهد و این می تواند عامل مثبتی باشد .

این پژوهشگر در پاسخ به سوالی درباره منافع ناشی از حصول توافق از جمله منافع اقتصادی و این که منافع آمریکا الزاماً با منافع اروپایی ها به ویژه فرانسه یکسان نخواهد بود، گفت، کاملاً روشن است. کافیست در این زمینه به ماجرای بانک بی ان پی پاریبا اشاره کنم. کاملاً به نفع آمریکایی ها خواهد بود که شرکت های اروپایی را که سهم زیادی از بازار ایران داشته اند، کنار بزند. بازار ایران بازار بسیار بزرگی است و رقابت شدیدی میان فرانسه و دیگر اروپایی ها با آمریکا بر سر بازار ایران وجود دارد و طرف اروپایی هم باید ساده لوحی در این زمینه را متوقف کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار