آمریکا دارای یکی از بزرگترین زرادخانه های اتمی دنیاست که بدون توجه به قطعنامه سازمان ملل درباره منع گسترش تسلیحات هسته ای به تولید سلاح اتمی مشغول است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست ؛ این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم "دایان فین اشتاین" نماینده حزب دموکرات در سنا نوشت : طی دوران جنگ سرد ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی رقابت تنگاتنگی در زمینه تولید انواع تسلیحات جنگی و نظامی داشتند . این رقابت و خصومت هر دو طرف را به تولید و توسعه بیش از 30 هزار بمب اتمی در زرادخانه های کشاند تا از این طریق مانع پیشروی یا موفقیت احتمالی طرف مقابل شوند . 

این در حالی است که تسلیحات اتمی در عصر کنونی بعنوان یک هزینه مازاد مالی در آمریکا بوده و در عین حال تهدیدی بزرگ برای امنیت بین المللی محسوب می شود . بعلاوه اینکه هزینه ای که برای توسعه و تقویت کلاهک های اتمی واشنگتن صرف می شود می تواند موجب تضعیف و کاهش بودجه مالی در بخش های حساس دفاعی کشور مانند دفاع در برابر حملات سایبری و یا نابودی تروریست های تکفیری _ بعثی در عراق و سوریه می گردد . 

در ادامه این مقاله آمده است: اینکه چرا ایالات متحده این مبلغ هنگفت را صرف تولید ، توسعه و مدرن سازی زرادخانه های اتمی خود می کند مسئله ای بسیار عجیب و در عین حال پرعیب و نقص است . به گزارش کمیته بودجه بندی کنگره طی یک دهه هزینه تقریبی ایالات متحده در زمینه تسلیحات اتمی مبلغی بالغ بر 355 میلیارد دلار خواهد بود . 

واقعیت این است که آمریکا بسیار بیشتر از میزانی که ممکن است روزی به آن نیاز داشته باشد ، به تولید و گسترش تسلیحات هسته ای مشغول می باشد . بنابراین هزینه های مصرفی در این بخش تعیین کننده میزان بودجه ای خواهد بود که در سایر بخش های دفاعی و امنیتی کشور تخصیص یابد . اکنون زمان آن فرارسیده که واشنگتن مسئولانه و متعهدانه میزان تولید بمب های اتمی خود را کاهش دهد . 

میزان نسبی بمب های اتمی آمریکا در حال حاضر حدود 4 هزار و 804 عدد می باشد . اگر تسلیحات استفاده شده ای که در آستانه برچیده شدن هستند و نیز هزاران قطعه ابتدایی برای تولید را هم به این آمار اضافه کنیم می توان گفت که ایالات متحده تعدادی معادل 10 هزار بمب اتمی دارد . با توجه به اینکه این تسلیحات نوین 10 برابر بیشتر از بمب هایی که بر سر هیروشیما و ناکازاکی ریخته شد ، قدرت تخریب گری دارند روشن می شود که تنها ارزشی و لزومی که برای تولید آنها وجود خواهد داشت آمادگی برای حمله اتمی است . 

واشنگتن پست همچنین به نقل از این نماینده دموکرات سنا نوشت : در عین حال تلاش هایی که برای کاهش ذخایر بمب های اتمی آمریکا انجام می شود متزلزل و ناامید کننده است. طی پنج سال گذشته تنها 309 کلاهک اتمی منهدم شده است که در مقایسه با همین مدت طی دو دهه گذشته بسیار کم و ضعیف می باشد . 

نگران کننده تر از این مسئله هزینه های سرسام آوری است که تولید و گسترش این تسلیحات بر بودجه آمریکا وارد آورده است . تنها در سه سال گذشته بودجه مورد نیاز برای نگهداری از کلاهک های اتمی و نیز امکانات تولید آنها از 6.9 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار افزایش داشته است ؛ افزایشی معادل 16 درصد . 

در حالی که بحران بودجه و رکود اقتصادی دولت را وادار کرده است که بودجه های دفاعی را حدود 29 میلیارد دلار سالانه کاهش دهند ، طرح های مدرن سازی هسته ای مانع از اجرای پروژه های رفع کسری های بودجه شده است . 

به گزارش مرکز "مطالعات منع گسترش سلاح های تسلیحات هسته ای جیمز مارتین" ، طی سه دهه آینده ایالات متحده بیش از 1 تریلیون دلار را صرف برنامه های هسته ای خود از جمله زیر دریایی های جدیدی مسلح به بمب اتم و نیز بمب افکن های دوربرد هسته ای خواهد کرد . به طور حتم می توان گفت که این میزان هزینه در بخش فعالیت های زرادخانه ای غیرضروری و سرسام آور است . 

توافق اخیری که میان ایالات متحده وروسیه با هدف کاهش سلاح های اتمی گامی نخست و البته مناسب در این راستاست به گونه ای که تسلیحات هر دو کشور را تا 1550 عدد کاهش می دهد .



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار