معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت از ابتدا مشخص بود که باید ایران روزی در گفتگوی مربوط به سوریه شرکت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24 درباره شرکت ایران در نشست آتی سوریه اظهار داشت از همان ابتدای روند تلاش برای برقراری صلح در سوریه مشخص بود که بالاخره روزی ایران باید در گفتگوها شرکت کند. امیدواریم ایران بتواند نقشی مثبت ایفا کند.

وی افزود: تاکنون ایران با کمک به رژیم بشار اسد و کمک به حزب الله -که او نیز به نوبه خود از اسد حمایت می کند- نقشی منفی ایفا کرده است. اما اکنون ایران بخشی از طرفین گفتگو در روز جمعه خواهد بود. در عمل، شاهد شدت گرفتن دیپلماسی به منظور یافتن راه حلی برای گذار دیپلماتیک در سوریه از جمله با (مشارکت) روسیه هستیم.

بلینکن تاکید کرد: اگر ایران بتواند برای یافتن راه حلی سیاسی در سوریه نقشی مثبت ایفا کند، این اتفاق خوبی است. باید پیشنهاد (آنان) را بررسی کرد. بدون گفتگو با آنان و در حالیکه همه کشورها حول یک میز مشترک برای یافتن راه حلی سیاسی تلاش می کنند و در حالی که ایران خود را منزوی می بیند، متوجه محتوای این پیشنهاد نخواهیم شد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این گفتگو درباره موافقت عربستان با حضور ایران در این گفتگوها نیز تصریح کرد براین باورم که همه بدنبال راه حلی سیاسی در سوریه هستند. زیرا آنچه در سوریه می گذرد نه تنها اوضاع فاجعه بار انسانی داخل این کشور را وخیم تر می کند بلکه روز به روز هزینه های بیشتری برای همسایگان سوریه، اروپا و همچنین در مبارزه جمعی ما علیه (گروه تکفیری و صهیونیستی) داعش به وجود می آورد. تا زمانی که این مناقشه داخلی در سوریه وجود دارد و تا زمانی که اسد در قدرت است، مدیریت مبارزه با داعش و پیروزی در آن دشوار خواهد بود.

بلینکن درباره تغییر موضع آمریکا درخصوص گفتگو با تهران و مسکو نیز توضیح داد مهمترین مولفه که تقریباً اوضاع را تغییر داد، مداخله روسیه است. به دو دلیل: نخست اینکه به علت این مداخله، نفوذ و تاثیر روسیه با رژیم اسد بیشتر اهمیت پیدا کرد. همزمان، تاثیر این مناقشه بر روسیه نیز مهمتر شد. روسیه نمی تواند خود را در شرایطی قرار دهد که تا مدت زمانی نامشخص در سوریه درگیر شود. در شرایطی که مسلمانان سنی از جمله خود سنی ها روسیه که پانزده درصد از جمعیت روسیه را تشکیل می دهند، علیه این کشور باشند.

وی یادآور شد: فکر می کنم روسیه بسیار سریع متوجه شد راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد. چیزی که ما از همان ابتدا می دانستیم. حمله روسیه و رژیم علیه مخالفان راه به جایی نمی برد. به نظرم آنان (روس ها) بدنبال راه خروج هستند و ما پیشنهاد آنان را بررسی می کنیم.
این مقام وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد با اسد، سوریه آینده ای ندارد. هر روند انتقال سیاسی باید به رفتن او منجر شود. موضوع این گفتگوها (گفتگوهای وین) با مشارکت همه کشورهای درگیر دقیقاً بحث بر سر جزئیات این اتفاق است.

وی همچنین درباره رایزنی ها با روسیه خاطرنشان کرد تاکنون ما درباره اصول مهم و اهداف مشترک بحث کرده ایم. اهدافی که کاملاً روشن‌اند: سوریه ای که متحد ( و یکپارچه) باقی بماند، سوریه ای که درگیر جنگ فرقه ای نباشد، سوریه ای که در آن همه گروه ها می توانند سهمی از قدرت داشته باشند و سوریه ای که در آن نهادهای حکومت دست نخورده باقی بماند. در نتیجه تلاش کرده ایم به توافقی برسر چند اصول اساسی دست یابیم. اکنون می خواهیم با جزئیات به این تعریف دست یابیم که چگونه یک روند انتقالی می تواند عمل کند؟ مسلماً هنوز مسائل مشکلی - از جمله آینده اسد- باقی مانده است که باید حل شود.

بلینکن در ادامه اظهار داشت در یک روند انتقالی، همه نوع احتمالی وجود دارد. عده ای می خواهند اسد همان روز اول برود. عده ای دیگر حضور او را برای چند روز می پذیرند. عده ای هم نیز خواهند او تا پایان باقی بماند. در نتیجه، در میان این نقطه نظرات مختلف شاید نقطه مشترکی وجود داشته باشد. من خوشبین نیستم اما فکر می کنم ضرورت یافتن راه حلی سیاسی روز به روز آشکارتر و مهم تر می شود.

آنتونی بلینکن در ادامه مدعی شد از زمان شکل گرفتن ائتلاف، پیشرفت مهمی صورت گرفته است. اکنون تقریباً شصت و پنج کشور در این ائتلاف هستند. تقریباً یکسال قبل بغداد و اربیل در معرض تهدید بودند. داعش تقریباً در همه عراق هرچه می خواست می کرد. اکنون مناطق تحت کنترل داعش سی درصد کاهش یافته است. دیگر تهدیدی متوجه بغداد و اربیل نیست. هشتاد و پنج درصد از مرز این کشور با ترکیه توسط کردها و اعراب و با حمایت ائتلاف بازپس گرفته شده است. اکنون رقه، پایتخت داعش تحت فشار است.

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود رئیس جمهور اوباما از همان روز اول به صراحت گفت که این مبارزه علیه داعش دشوار و طولانی است. در آن زمان از سه سال سخن به میان آمد. فشار بر داعش در عراق و سوریه روز به روز بیشتر می شود. داعش در حال عقب نشینی است و پیشروی ندارد. این نکته حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار