چین در اعتراض به قرارداد تسلیحاتی واشینگتن با تایوان، سفیر آمریکا را احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، چین در اعتراض به قرارداد تسلیحاتی یک میلیارد و 800 میلیون دلاری واشینگتن با تایپه، سفیر آمریکا در پکن را فراخوانده است.

دولت آمریکا چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد تسلیحاتی از جمله دو ناوچه، موشک‌های ضد تانک، خودروهای تهاجمی آبی خاکی و دیگر تجهیزات نظامی به تایوان بفروشد.

وزارت امور خارجه چین نیز با اعلام این که این کشور «قاطعانه با فروش تسلیحات آمریکا به تایوان مخالف است،» کِی لی، کاردار آمریکا در چین را برای اعلام مراتب اعتراض پکن به این قرارداد احضار کرد.

چین با اعلام این که هر یک از شرکت‌های دخیل در فروش این تسلیحات را تحریم خواهد کرد، به آمریکا هشدار داد تا بیش از این ضربه‌ای به روابط دو کشور وارد نشده، این قرار داد را لغو کند.

هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین، چهارشنبه این تصمیم آمریکا را «خطرناک» توصیف کرد و گفت کاخ سفید با در پیش گرفتن چنین روندی، شرایط منطقه را به سمت بی‌ثباتی سوق می‌دهد.

تایوان پس از جنگ داخلی سال 1949 از چین جدا شد، اما پکن این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند و به دنبال اجرای الگوی یک کشور و دو نظام همچون هنگ کنگ و جزیره ماکائو است.

چین همچنین تجارت آمریکا و یا کشورهای دیگر با تایلند را «مداخله» در امور داخلی خود می‌داند.

در چهار سال گذشته این اولین فروش عمده سلاح امریکا به تایوان بوده است. به باور تحلیلگران، آمریکا سعی دارد با این اقدامات حضور خود را در آسیا تقویت کند.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار