فایننشال تایمز در گزارشی نوشت عربستان سهم خود را در بازارهای نفتی کشورهای کلیدی و مهم از دست داده است.

فایننشال تایمز: عربستان تسلط خود را بر بازارهای اصلی نفت جهان از دست داده استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان فایننشال تایمز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بزرگترین صادرکننده نفت‌خام جهان در 3 سال گذشته، تسلط خود را بر 9 بازار از 15 بازار مهم نفتی جهان از دست داده است. کارشناسان می‌گویند عربستان سعودی برخلاف اهداف طراحی‌شده برای حفظ سهم این کشور در بازارهای جهانی، در بین سال‌های 2013 تا 2015 جایگاه خود را در بازارهای نفتی چین، آفریقای جنوبی و آمریکا از دست داد.  

یکی از کارشناسان مسائل نفتی در گفتگو با فایننشال تایمز، در این خصوص اظهار داشت: عربستان در فروش نفت‌خام خود در مقطع کنونی با مشکلات فراوانی مواجه است. رقبای این کشور با بی‌رحمی بازارها را یکی پس از دیگری از چنگ قدرت اول نفتی جهان خارج می‌کنند. 

آمارها نشان می‌دهد ریاض همچنین جایگاه خود را در بازارهای نفتی کره جنوبی، تایلند، تایوان و چندین کشور اروپایی از دست داده است. 

سهم ریاض در بازار نفتی چین بدلیل افزایش صادرات روسیه، از 19 درصد در سال 2013، به 15 درصد در سال 2015 کاهش یافت. صادرات نفتی مسکو به پکن در 5 سال گدشته دوبرابر شده است. روسیه سال گذشته میلادی در مدت تنها 4 ماه، با پشت سر گذاشتن عربستان به بزرگترین صادرکننده نفت‌خام به چین تبدیل شد.

همچنین، سهم عربستان از بازار نفتی آفریقای جنوبی در سه سال گذشته از 53 درصد به 22 درصد کاهش یافت. واردات نفتی آمریکا از عربستان نیز در بین سال‌های 2013 تا 2015 از 17 درصد به 14 درصد کاهش یافت.  




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار