مارکت‌واچ در مطلبی به بررسی تاثیر پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا بر بهای طلا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت "مارکت‌واچ" در مطلبی نوشت: پس از اعلام پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، طلا با کاهش بها روبرو شد. انتخاب ترامپ، به دلیل رویکردهای سیاسی عجیب وی، سرمایه‌گذاران را دچار تردید کرده است.

سردبیر مجله "گُلد نیوزلِتِر" در این‌باره به مارکت‌واچ گفت: "آنچه ما امروز می‌بینیم می‌تواند نسبت به آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد بسیار متفاوت باشد. عملکرد بازارها نیز چنین تردیدهایی را نشان می‌دهد. نمی‌توانیم تاثیر ریاست جمهوری ترامپ بر افزایش بهای طلا در کوتاه‌مدت را نادیده بگیریم. اما این مسئله دلیلی بر خرید طلا نیست. پس از آنکه روند اساسی اقتصادی بار دیگر جای خود را از شوک در بازار پس بگیرد، می‌توان نسبت به خرید فلز زرد اقدام کرد."

بر اساس گزارش‌ها، پس از انتشار نتایج انتخابات آمریکا، بهای طلاهای خریداری شده برای تحویل در ماه‌های آینده، نزدیک به 64 دلار در هر اونس – معادل 5 درصد – افزایش یافت. این در حالی است که روز چهارشنبه، بهای طلا برای تحویل در ماه دسامبر (31 روز منتهی به 11 دی) با 1 دلار – معادل 0.1 درصد – کاهش، 1273.50 دلار در هر اونس به فروش رسید.

به نظر می‌رسد "فاکتور ترامپ" از آنچه انتظار داشتیم تاثیر کمتری بر بهای فلز زرد داشته است. پس از کاهش ارزش دلار در روز انتخابات آمریکا، این ارز در روز چهارشنبه از یورو نیز پیشی گرفت. شاخص ارزش دلار در بعد از ظهر روز چهارشنبه با 0.8 درصد افزایش، به 98.6 درصد رسید. این امر موجب شد بر بهای کالاهایی مانند طلا – که تنها به وسیله دلار معامله می‌شوند – فشار وارد شود.

همچنین بازار سهام آمریکا پس از تثبیت بهای فلز زرد با افزایش چشمگیری روبرو شد. این مسئله سبب شد جایگاه طلا به عنوان سرمایه امن تضعیف شود.

در این میان، احتمال افزایش نرخ بهره به وسیله بانک مرکزی آمریکا نیز روز سه‌شنبه از 80 درصد به 40 درصد سقوط کرد. این مسئله در کوتاه‌مدت تاثیر چشمگیری بر بهای طلا خواهد گذاشت. تحلیلگران معتقدند اقدام مناسب در شرایط کنونی این است که در هنگام کاهش ارزش طلا، این فلز گران‌بها خریداری شود. آن‌ها همچنین باور دارند فروش طلا هنگامی که بیشترین بها را دارد، سودآوری به همراه نخواهد داشت.

پیش از انتخابات آمریکا، انتظار می‌رفت نتایج هرچه باشد، بهای طلا افزایش یابد. کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند نگرش‌های جنجالی ترامپ به سیاست موجب تخریب اقتصاد، و پیروزی کلینتون موجب تورم در آن خواهد شد. حال، رئیس بخش بین‌الملل در بانک آمریکایی "اِوِربانک" خاطر نشان کرده است دلایل اصلی برای خرید و یا فروش طلا با دوران پیش از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تفاوت چندانی نکرده است. با این‌حال، وی پیش‌بینی کرد بهای فلز زرد تا پایان سال 2016 می‌تواند به 1350 دلار در هر اونس افزایش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار