سرخشکیدگی درختان پسته یکی از بیماری مهم در باغات پسته و آشنایی کشاورزان با شناخت این عارضه و راه کارهای کنترل آن لازم و ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، عباس مهران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار گفت: به منظور افزایش سطح دانش علمی و فنی باغداران، کلاس آموزشی با عنوان کنترل عارضه سرخشکیدگی درختان پسته و ارائه راه کارهای علمی و ترویجی در محل مرکز خدمات بیاض شهرستان انار برگزار شد.
وی افزود: سرخشکیدگی درختان پسته یک بیماری مهم در مناطق پسته کاری و اکثر ارقام پسته که در شرایط نامطلوب رشد می‌کنند به آن مبتلا می‌شوند.
مهران با بیان اینکه دو دسته عوامل در ایجاد این بیماری دخیل است، تصریح کرد: یکی عامل غیر زنده مانند پایین آمدن کیفیت آب آبیاری، خشکسالی، عدم تعادل عناصر غذایی وغیره دیگری عامل زنده مانند قارچ‌ها و برخی باکتری‌ها که از محل آلودگی جداسازی شده است.
وی با تاکید بر اینکه پیشرفت آلودگی و خسارت ناشی از آن از اواخر بهار تا اواسط تابستان و در ماههای گرم سال شدت می‌یابد، گفت: آشنایی کشاورزان با شناخت این عارضه و راه کارهای کنترل آن لازم و ضروری است.
مهران با بیان اینکه علایم بیماری به صورت سیاه شدگی پوست در سرشاخه‌ها نمایان می‌شود، خاطر نشان کرد: شروع سیاه شدگی در اکثر موارد از محل زخم‌های هرس یا زخم هایی است که بصورت ناخواسته روی درخت ایجاد می‌شود.
وی راهکارهای مبارزه با این بیماری را تقویت درختان با روش‌های به زراعی دانست و افزود: این روش‌ها شامل کوددهی مناسب، آبیاری منظم، رعایت اصول تغذیه بهینه بویژه مصرف کودهای حاوی پتاسیم، کلسیم و روی که تاثیر معنی داری در کاهش عارضه دارد.
گفتنی است: با هرس شاخه‌های آلوده به میزان ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از زیر قسمت سیاه شده و سوزاندن آن‌ها می‌توان ار بروز این عارضه جلوگیری کرد.
انتهای پیام/ی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار