حسان دیاب پنج‌شنبه گذشته از سوی رئیس‌جمهور لبنان به عنوان نخست‌وزیر جدید و مامور تشکیل کابینه انتخاب شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رایزنی‌های پارلمان لبنان برای انتخاب نخست وزیر پنج شنبه گذشته پایان یافت و «حسان دیاب» با کسب ۶۹ رای، به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب شد.

نخست وزیر جدید لبنان چه کسی است؟

وعده‌های انتخاباتی حسان دیاب

دیاب پس از آنکه از سوی میشل عون، رئیس جمهور لبنان مأمور تشکیل کابینه شد، در نشستی خبری وعده داد طی ۶ هفته آینده دولت جدید این کشور را تشکیل می‌دهد.

او فضای موجود میان خود با تمامی گروه‌های سیاسی را مثبت ارزیابی کرد و گفت با همکاری همه گروه‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد. او با تاکید بر اینکه نخست‌وزیر مستقلی خواهد بود، وعده داد با فساد در این کشور مقابله خواهد کرد.

نخست وزیر دولت جدید لبنان با اشاره به افزایش آمار فقر در این کشور وعده داد که توجه ویژه‌ای به برخی امور به خصوص توسعه بخش کشاورزی و صنعت داشته باشد.

دیاب تاکید کرد: ما به یک دولت مستقلِ متخصص نیاز داریم تا مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حل کند. مشورت‌ها در سطح پارلمان از شنبه آغاز می‌شود و همگی مایل هستند تا دولتی متفاوت از دولت‌های قبلی چه در سطح حضور افراد متخصص و نیز حضور زنان بر سر کار بیاید. ما همه توازن‌ها را در نظر می‌گیریم.

نخست وزیر جدید لبنان چه کسی است؟

واکنش مردم لبنان به نخست وزیر جدید

به گفته برخی منابع لبنانی، بیشتر گروه‌های سیاسی به انتخاب حسان دیاب، وزیر سابق آموزش این کشور برای تصدی سمت نخست وزیری تمایل دارند.

این منابع افزودند احتمالا مردم لبنان هم از وی حمایت کنند، زیرا وی سیاستمدار میانه‌رو و استاد دانشگاهی باتجربه است.

با این حال طرفداران حریری و جریان المستقبل، مخالف واگذاری کابینه جدید لبنان به حسان دیاب هستند.

نخست وزیر جدید لبنان چه کسی است؟

حسان دیاب کیست؟

«حسان دیاب» اول ژوئن ۱۹۵۹ در بیروت متولد شده است و دارای مدرک کارشناسی ارتباطات، کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های رایانه‌ای است.

دیاب دکترای مهندسی کامپیوتر خود را در سال ۱۹۸۵ اخذ کرد و در همان سال به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست و استاد مهندسی برق و کامپیوتر در کالج مهندسی و معماری است.

نخست وزیر جدید لبنان معاون دانشکده مهندسی دانشگاه ظفار مسقط در عمان بود و بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ ریاست این دانشکده را برعهده داشت و در اکتبر ۲۰۰۶ به عنوان معاون رئیس برنامه خارجی منطقه‌ای دانشگاه آمریکایی بیروت منصوب شد. وی بیش از ۱۳۰ مقاله در مجله‌های علمی بین‌المللی و کنفرانس‌ها منتشر کرده است.

دیاب در سیزدهم ژوئن ۲۰۱۱ وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی در دولت «نجیب میقاتی» شد.

نخست وزیر جدید لبنان چه کسی است؟

نحوه راهیابی حسان دیاب به جمع نامزد‌های انتخاباتی

روزنامه الجمهوریه بر اساس اطلاعاتی مستند نوشت: حسان دیاب در زمان «تمام سلام» نیز نامزد شده بود، اما نتوانست آرای لازم را کسب کند.

این اطلاعات حاکی از این است که دیاب در زمان کوتاهی بیش از ۳ بار به صورت غیرعلنی به کاخ ریاست جمهوری رفته و تنها دیدار شب چهارشنبه که یک روز قبل از برگزاری جلسه رأی گیری بود، رسانه‌ای شده است.

همچنین دیاب تماس تلفنی و دیداری با سعد حریری، نخست وزیر دولت پیشبرد امور داشته است که در آن  به وی گفته به درخواست رئیس جمهور درباره دولت آینده با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند و بر اساس اطلاعات موجود دیاب در این جلسه موافقت و حمایت حریری را برای تصدی نخست وزیری لبنان کسب کرده است.

دولت جدیدی که در لبنان تشکیل خواهد شد به گفته برخی منابع، اختیارات ویژه‌ای نخواهد داشت و برای تصویب قانون جدید انتخاباتی و برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمان تلاشی نخواهد کرد و تنها ۶ تا ۹ ماه در رأس امور است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار