رئیس جمهور استونی امنیت سایبری را موضوعی جهانی دانست که باعث به خطر افتادن حاکمیت کشور‌ها می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، کرستی کالیولید، رئیس جمهور استونی اعلام کرد امنیت سایبری موضوعی جهانی است و باید به آن نگاه کلی نگر و یکپارچه داشت.

بر این اساس، کرستی کالیولید که کشورش ریاست ادواری شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد گفت: «استونی از مدت‌ها قبل به حوزه امنیت سایبری توجه ویژه داشته و کوشیده است در مقام عضو ادواری شورای امنیت سازمان ملل متحد طرحی را در حوزه امنیت سایبری در جهان پیش ببرد. ما قول دادیم که بستر رایزنی برای امنیت سایبری را در شورای امنیت سازمان ملل متحد فراهم کنیم و این رایزنی‌ها نخستین مذاکرات از این نوع در سطح شورای امنیت به شمار می‌رود.

وی افزود: با این حال، به علت مناقشه‌های مختلفی که متاسفانه در سراسر جهان وجود دارد و مدنظر شورای امنیت است، بحث‌های مربوط با کندی پیش رفته است. البته در همه مناقشات مذکور، عنصر امنیت سایبری نیز به نوعی مطرح است. ماه مارس جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورت ویژه درباره این موضوع مطرح شد و قصد داریم در ماه جاری نیز نشست دیگری درباره امنیت سایبری در شورای امنیت برگزار کنیم. چنین اقداماتی مهم است، زیرا حاکمیت و استقلال کشور‌ها از جانب برخی کنشگری‌های سایبری تهدید می‌شود.»

رئیس جمهور استونی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه حاکمیت استونی را با اقدامات سایبری تهدید می‌کند، گفت: خیر. کشور ما یک کشور کوچک دارای دموکراسی است. ایجاد اختلال در کار دموکرسی‌های کوچک به اندازه مختل کردن روند امور در دموکراسی‌های بزرگ در جهان پرهزینه است. ما همواره تاکید داشته ایم که وقتی از دخالت در روند‌های انتخاباتی کشور‌ها با استفاده از فضای سایبری سخن گفته می‌شود باید نگاه کلی داشت و به این موضوع از زاویه مسئله‌ای جهانی نگریست.

این مقام تاکید کرد: یک نکته بسیار مهم درحوزه امنیت سایبری این است که بدانیم مرز‌های جغرافیایی، کشور‌ها را از هم جدا نمی‌کند و امنیت سایبری مسئله‌ای است که در هم تنیدگی دارد و امنیت سایبری کشور‌ها در سطح جهانی به هم گره خورده است.

طی هفته‌های اخیر چندین حمله بزرگ سایبری به شرکت‌های بین المللی انجام گرفت و باج افزار‌ها میلیون‌ها دلار از آن‌ها پول به صورت رمز ارز بیت کوین دریافت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار