محمد غزاله می‌گوید نجیب میقاتی به خوبی این واقعیت را دریافته است که باید روابط خوبی با کشورهای منطقه به ویژه سوریه برای موفقیت دولتش داشته باشد.

نیمه شهریور بود که پارلمان لبنان با اکثریت آرا، به دولت جدید این کشور به نخست وزیری نجیب میقاتی رأی اعتماد داد. به گونه ای که 85 نفر از نمایندگان مجلس به اعضای دولت رأی اعتماد دادند و در مقابل ۱۵ نماینده از دادن رأی اعتماد به دولت جدید خودداری کردند.

درست است که نجیب میقاتی موفق به تشکیل کابینه شده، اما این لزوما به معنای این نیست که مشکلات لبنان پایان یافته و دولت میقاتی دیگر با موانعی که دولت های گذشته روبه رو بودند، مواجه نخواهد شد. میقاتی مأموریت سختی در پیش دارد و موفقیت او در گروی بسیاری از مناسبات داخلی و خارجی است.

دولت باید مانع از فروپاشی لبنان شود و گفتگو با صندوق بین‌المللی پول را آغاز کند

در این خصوص، «محمد غزاله» تحلیلگر سیاسی و مدیر شبکه خبری «زد‌ان‌ان» لبنان در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که مهمترین مأموریت نجیب میقاتی در مرحله کنونی چیست گفت: پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره لبنان به تشکیل دولت جدید که در واقع آخرین دولت دوره ریاست جمهوری میشل عون به شمار می‌رود، موفق شد. شرایط تشکیل این دولت به مأموریت آتی آن مرتبط است.

محمد غزاله افزود: همه ما شکاف بزرگ و اختلافات شدید بین طرف‌های مختلف در لبنان را می‌دانیم؛ به گونه‌ای که دستکم در زمینه سیاست خارجی هیچ رویکرد و چشم انداز واحدی بین همه آن‌ها وجود ندارد و علاوه براین، در زمینه مسائل اجتماعی نیز اختلافات زیادی وجود دارد، در حالی که در این مسئله نباید اختلافی وجود داشته باشد؛ زیرا لبنان اکنون با شرایط سخت اقتصادی روبه روست که این خود یک واقعیت اجتماعی تلخ را رقم زده است.

این تحلیلگر سیاسی لبنان ادامه داد: پس از کناره گیری سعد الحریری از مأموریت تشکیل کابینه، نجیب میقاتی مأمور به تشکیل کابینه شد و رایزنی‌های پارلمانی او و حمایت طرف‌های خارجی نشان می‌داد که در نهایت در کشور دولت تشکیل خواهد شد و تماس تلفنی رؤسای جمهوری ایران و فرانسه این موقعیت را تقویت کرد و بلکه به نظر من ایفای نقش رئیس جمهور ایران و فرانسه عامل اصلی تشکیل دولت بود و پس از آن حمایت‌های بین المللی و فضای تغییر یافته در خاورمیانه شرایط کنونی را رقم زد.

وی گفت: باتوجه به آنچه گفته شد، به نظر من آنچه امروز از دولت نجیب میقاتی انتظار می‌رود، چیز زیادی نیست، اما یک خواسته بزرگ است؛ دولت باید فروپاشی که لبنان در بطن آن قرار گرفته را متوقف و گفتگو با صندوق بین المللی پول را برای کمک به لبنان آغاز کند که البته برای تحقق آن شروط بسیار و چه بسا مهیبی وجود دارد. همچنین این دولت باید انتخابات پارلمانی را طبق قانون موجود در موعد مقرر برگزار کند.

محمد غزاله

دولت لبنان بدون روابط خوب با سوریه نمی تواند تداوم پیدا کند

محمد غزاله در ارتباط با اینکه میقاتی باید روابط لبنان با جهان به ویژه کشور‌های منطقه را چگونه پیش ببرد تا محاصره ملت لبنان شکسته شود تصریح کرد: نجیب میقاتی به خوبی واقعیت امر را می‌داند، اما حساسیت مواضع بین المللی را نیز درک می‌کند. او می‌داند که بدون داشتن روابط خوب با کشور‌های منطقه به ویژه سوریه، دولت او نمی‌تواند ادامه یابد. به نظر من میقاتی مخالفتی برای سفر به سوریه نخواهد داشت، اما اگر نگوئیم به اجازه آمریکا دستکم به اجازه اروپا نیاز دارد.

مدیر شبکه «زد‌ان‌ان» لبنان افزود: سفر نخست وزیر اردن به لبنان در همین راستا بود و این پیام جدی را داشت که موضع آمریکا در قبال سوریه تغییر کرده و این موضوع به دولت جدید لبنان کمک می‌کند. ما نباید از هماهنگی رسمی لبنان و سوریه در پرونده گاز و برق از مصر و اردن غافل شویم، با این وجود به خوبی می‌دانیم که گره کار میقاتی در قبال سوریه، گره منطقه‌ای یا بین المللی نیست، بلکه یک گره داخلی مرتبط با گروه سنی است که طی ۱۲ سال گذشته مقابل و مخالف سوریه بوده است. موضع میقاتی در تأیید ورود سوخت از ایران، بیش از آنکه یک موضع رسمی باشد، یک موضع شخصی بود؛ زیرا او از ورود سوخت به کشور اطلاع داشت، اما تا زمانی که سوخت وارد کشور نشد موضع خود را اعلام نکرد و پس از آن موضع شخصی خود را اعلام کرد.

چالش های پیش روی دولت نجیب میقاتی

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اینکه میقاتی موفق به جلب نظر بیشتر گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت شده، آیا باز هم مانع تراشی‌ها از طرف این گروه‌ها برای دولت میقاتی به مانند دولت حسان دیاب ادامه خواهد داشت گفت: شرایط امروز متفاوت است. دولت حسان دیاب در یک شرایط استثنائی تشکیل شد، به گونه‌ای که آن دولت همه بود وهمه نیز بالاتفاق تصمیم گرفتند که حمایت خود را از آن بردارند. امروز دولت میقاتی با حمایت واضح گروه سنی تشکیل شده، در حالیکه حسان دیاب این تأیید را نداشت. اما در ارتباط با موانع، همه چیز در گروی پرونده‌های مختلف است و همه چیز طبق پرونده‌ها روشن خواهد شد که در بدو آن پرونده ترسیم مرز‌ها با دشمن صهیونیستی و ساختار هیئت مذاکره کننده قرار دارد. هیئت کنونی یک هیئت نظامی-امنیتی است، اما گفته می‌شود که میشل عون می‌خواهد این هیئت امنیتی-سیاسی-فنی باشد. این پرونده می‌تواند اوضاع سیاسی در کشور را متشنج کند. پرونده مذاکره با صندوق بین المللی پول نیز می‌تواند موضع اختلاف بزرگی باشد. خلاصه آنکه به نظر می‌رسد فعلا امور کشور بدون طرح پرونده‌های دارای بعد سیاسی پیش برود و دولت متناسب با شرایط مثبت منطقه‌ای تصمیم گیری کند.

سید حسن نصرالله

حزب الله، امور سیاسی را برای واردات سوخت از ایران به خوبی ترتیب داده است

این کارشناس مسائل سیاسی لبنان در ارتباط با موضوع واردات سوخت از ایران توسط حزب الله و اینکه میقاتی چگونه می‌تواند از این تجربه موفق برای موفقیت دولت خود استفاده کند، توضیح داد: به نظر من دولت جدید لبنان نمی‌تواند هیچ عمل موفق و مفیدی را که از ناحیه ایران بیاید، محقق کند؛ زیرا ترکیب سیاسی لبنان در این موضوع بسیار پیچیده است، دولت لبنان نمی‌تواند مقابل جهان بایستد و بگوید که من محاصره آمریکا علیه ایران را شکستم، اما در هر صورت یک فهم و پذیرش غیرمستقیمی از آنچه حاصل شده وجود دارد. به نظر من حزب الله همه پرونده‌های سیاسی و عملی را ترتیب داده و امور به شکل مطلوبی برای ورود سوخت از طریق سوریه در جریان است.

واردات سوخت، باعث شد آمریکا به خود بیاید

محمد غزاله در ارتباط با روند توزیع سوخت در کشور نیز گفت: همانگونه که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله اعلام کرد این حزب بسیار مراقب است که چالش یا ضربه‌ای به این اقدام که یک اقدام بی نظیر بوده، وارد نشود. محموله های رایگانی که در حال حاضر به برخی مؤسسات و هیئت های اجتماعی داده می شود، نشان می دهد که این پرونده در مسیر صحیح قرار دارد، اما سوال این است که حزب الله تا کجا می تواند به اینکار ادامه دهد؟ این سوال به پاسخ نیاز دارد، به ویژه اینکه برخی تردید دارند و می گویند اگر این روند ادامه پیدا نکند به عنوان یک رشوه انتخاباتی تلقی خواهد شد. از نظر من اینگونه نیست اما همیشه در لبنان تحلیل ها و افکاری وجود دارد که بیشتر از آنکه واقع گرایانه باشد برای مصارف سیاسی مطرح می شود. آنچه می‌توان به قاطعانه در مورد واردات سوخت از ایران گفت این است که به واقع آب‌های راکد را در مجرای صحیح خود به حرکت در آورده و بدون شک باعث شد که آمریکا به سرعت از طریق سازمان ملل برای کمک به مؤسسات رسمی لبنان وارد عمل شود.سپس آمریکا با فراموش کردند قانون قیصر و تحریم‌های سوریه، به سرعت با واردات گاز از مصر و برق از اردن از طریق سوریه موافقت کند. همچنین احتکار در زمینه سوخت در لبنان شکسته شود و این مورد پس از ورود کشتی بنزین بیشتر نمود خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار