یک کارشناس آمریکایی معتقد است تصمیم آمریکا برای آزادی ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی برای مقابله با قیمت فزاینده بنزین چندان مؤثر باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، آنتوان هالف، کارشناس مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا گفت معلوم نیست که تصمیم آمریکا برای آزادی ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی خود برای مقابله با قیمت فزاینده بنزین چندان مؤثر باشد.

آنتوان هالف با اشاره به اینکه در جریان آزادسازی ذخایر نفتی آمریکا، آژانس بین المللی انرژی شرکت نداشت، اعلام کرد این اقدام بایدن در تثبیت قیمت سوخت در این کشور تاثیر چندانی نخواهد داشت.

او گفت: چیزی که درباره آزادی این ذخایر راهبردی می‌توان گفت این است که آژانس بین المللی انرژی در آن شرکت ندارد. این نخستین بار است که چنین اقدامی صورت می‌گیرد. در گذشته چند مورد آزادی هماهنگ ذخایر در تاریخ بازار نفت انجام شد که همگی شان تحت نظر و حمایت آژانس بین المللی انرژی صورت گرفت. اما این امر در مورد این بار صدق نمی‌کند. بسیاری از کشور‌های عضو آژانس بین المللی انرژی در این اقدام شرکت ندارند. خود آژانس در این اقدام شرکت ندارد. بلکه کشور‌هایی که عضو آژانس بین المللی انرژی نیستند به اقدام برای آزادی ذخایر ملحق می‌شوند؛ بنابراین این رویداد بسیار جدیدی در بازار است.

این کارشناس در ادامه گفت: به محض اینکه این تصمیم اعلام شد، قیمت‌ها کمی بهبود یافت. معلوم نیست که این اقدام جواب بدهد. چرا که ذخایر راهبردی برای اختلال در عرضه نفت طراحی شده است. در حال حاضر قیمت‌ها به خاطر اختلال در عرضه بالا رفته نرفته است، بلکه علتش این است که سرعت افزایش تولید توسط تولیدکنندگان زیاد نیست و سرعت افزایش تقاضا بیش از آن است که پیش بینی می‌کردیم. برای همین در بازار توازن (بین عرضه و تقاضا) وجود ندارد که ناشی از سیاست‌های مدیریت عرضه و راهبرد‌های شرکت هایمان است، نه اختلال در عرضه. در نتیجه معلوم نیست این اقدام باعث ایجاد توازن در بازار شود. حجم نفتی که از ذخایر راهبردی آزاد می‌شود هم خیلی زیاد نیست و شاید کمتر از آن چیزی باشد که بازار انتظار داشت.

آمریکا در اقدامی هماهنگ با چند کشور دیگر برای مقابله با قیمت فزاینده سوخت و تورم، و در آستانه یکی از شلوغ‌ترین فصل‌های سفر و تعطیلات در سال (جشن شکرگزاری) آزادی ۵۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر اضطراری آمریکا موسوم به ذخایر راهبردی نفت را اعلام کرد.

ذخایر راهبردی نفت آمریکا حاوی (نفت خام) برای تامین یک ماه به اندازه میزان مصرف فعلی کشور است. هدف از نگهداری این ذخایر رسیدگی به اختلال در عرضه نفت بر اثر عواملی، چون بلایای طبیعی است، نه مدیریت قیمت ها. اما با توجه به اینکه قیمت بنزین در آمریکا قیمت صعودی داشته و منجر به کاهش مقبولیت رئیس جمهور در ماه‌های اخیر شده، کاخ سفید برای بهره برداری از این ذخایر راهبردی تحت فشار بوده است.

طبق گزارش ان‌بی‌سی نیوز، قیمت متوسط هر گالن بنزین در آمریکا در ماه جاری میلادی (نوامبر) به ۳.۳۸ لیتر رسیده که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید:

وابستگی خود به نفت را کاهش خواهیم داد!


برخی کارشناسان علاوه بر فرارسیدن فصل سرما، یکی از علل اصلی افزایش اخیر قیمت جهانی نفت را ثابت ماندن عرضه و افزایش تقاضا برای آن در پی کاهش محدودیت‌های کرونایی و به تبع آن، از سرگیری فعالیت مراکز تجاری و اقتصادی و هجوم دوباره خودرو‌ها به جاده‌ها عنوان می‌کنند.

مجبور شدن آمریکا به استفاده از ذخائر استراتژیک خود برای جبران کمبود عرضه جهانی آن در حالی صورت می‌گیرد که بایدن ۱۰ روز قبل به منظور حفظ تحریم‌های نفتی علیه ایران در یادداشتی خطاب به وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که تولید نفت در جهان به اندازه‌ای است که همچنان نیازی به خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران نیست!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار