رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین تاکید کرد که ناتو باید به درخواست‌های امنیتی روسیه پاسخ فوری دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین امروز (سه‌شنبه) گفت که توافقی بر سر پیشنهادات تضمین امنیت که پیش‌تر از سوی مسکو داده شده بود، ممکن است ایجاد شود زیرا روسیه و آمریکا تاکنون با یکدیگر تماس داشته اند.

منظور از این تماس، مکالمه بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه است.

گاوریلوف تاکید کرد که روسیه اجازه استقرار زیرساخت‌های ناتو در اوکراین و گرجستان را نخواهد داد. وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که ناتو باید به درخواست‌های مسکو واکنش فوری نشان دهد چرا که زمان در حال اتمام است و روسیه منتظر اقدامات ملموس و واقعی برای رفع نگرانی‌های خود است.

وی همچنین بیان کرد: هنوز زود است در مورد این مسئله صحبت کنیم که اگر ناتو پیشنهادات روسیه را نپذیرد، واکنش مسکو چه خواهد بود، اما اگر هیچ راه دیگری باقی نماند، راه حل نظامی-فنی قطعا جزء گزینه‌ها خواهد بود.

پیش‌تر نیز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داده بود که اگر ناتو به نگرانی‌های امنیتی مسکو توجهی نکند، روسیه آماده پاسخ نظامی خواهد شد.

روز جمعه، وزارت امور خارجه روسیه در وبسایت خود دو پیش‌نویس توافقنامه تضمین‌های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را منتشر کرد. روسیه خواستار تضمین قانونی الزام آور از سوی ناتوست که از هرگونه فعالیت نظامی در اروپای شرقی و اوکراین دست بردارد. همچنین خواستار حق وتو در خصوص اوکراین شده؛ مسئله‌ای که پیش‌تر از سوی غرب رد شده است.

برخی کشور‌های اروپایی از جمله آلمان به درخواست‌های روسیه واکنش منفی نشان داده اند. از جمله وزیر دفاع آلمان که ادعا کرده روسیه حق ندارد موضع خاصی را به ناتو دیکته کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار