نخست وزیر اسبق عراق، آمریکایی‌ها را به به دخالت و نقش داشتن در تصویب عجولانه قانون اساسی عراق متهم کرد.

ایاد علاوی، امروز سه شنبه در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه ۳ نسخه متفاوت از قانون اساسی در این کشور وجود دارد، سفیر آمریکا را به دیکته کردن سیاست‌های خود به گروه‌های سیاسی عراقی به منظور پائین آوردن سطح قانون اساسی متهم کرد.

به گزارش المعلومه، علاوی گفت: طرف آمریکایی می‌خواست قانون اساسی عراق شتابزده نوشته شود، از اینرو گروه‌های سیاسی را به نوشتن غیر حرفه‌ای آن مجبور کرد و (قانون اساسی) فقط ظرف دو ماه تصویب شد.

به گفته این مقام، زلمای خلیل زاد سفیر آمریکا هر روز جلساتی را برای ترغیب گروه‌های سیاسی به نهایی کردن قانون اساسی و تصویب آن به هر طریقی برگزار می‌کرد.

علاوی با اشاره به وجود اشتباهات فراوان در قانون اساسی فعلی عراق و از جمله خالی بودن ۵۸ بند آن گفت: قانون اساسی عراق در سه نسخه تصویب شد که مفاد آن با هم تفاوت دارد. برخی مفاد قانون اساسی عراق پس ازتصویب، تصحیح یا به آن اضافه شده است.

پارلمان عراق در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی در پی دامنه‌دار شدن تظاهرات مردمی در این کشور که اصلاح قانون اساسی یکی از مطالبات اصلی آن‌ها بود، تصمیم به تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی گرفت.

پارلمان چهار ماه برای فعالیت به این کمیته مهلت داد، اما پس از گذشت چند سال به دلیل اختلافات میان اعضای کمیته و اعتقاد برخی به لزوم تغییرات گسترده در قانون اساسی از جمله تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری و تقویت قدرت دولت مرکزی و اختیارات رئیس جمهوری هیچ گونه توصیه یا نسخه نهایی از سوی این کمیته ارائه نشده است به خصوص که اقلیم کردستان با تقویت قدرت دولت مرکزی و ایجاد نظام ریاستی مخالف است.

قانون اساسی عراق در سال ۲۰۰۵ و دو سال پس از اشغالگری آمریکا در همه پرسی مردمی که طیف گسترده‌ای از عراقی‌ها آن را تحریم کردند، به تصویب رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
الان می گوید. مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار