سفیر چین در ژاپن تاکید کرد پکن به توکیو به چشم یک رقیب نظر نمی‌کند.

وو جیانگهائو، سفیر چین در ژاپن امروز (جمعه) اعلام کرد روابط میان پکن و توکیو در مقطع حساسی قرار دارد. 

به گزارش تل تریدر، وی با اشاره به نگرش آمریکا و متحدانش علیه چین و افزایش نظامی گری در شرق آسیا افزود: چین هیچ قصدی ندارد که به ژاپن به چشم یک رقیب یا حریف نظر کند. ما امیدواریم مقامات توکیو نیز همین دیدگاه را داشته باشند. 

وو جیانگهائو با انتقاد از تلاش کشور‌های غربی برای گسترش نظام سیاسی خود به دیگر کشورها، تاکید کرد: ما با تحمیل سیستم سیاسی یک کشور به کشور دیگر مخالف هستیم. 

این مقام چینی با رد ادعا‌های آمریکا و متحدانش درباره جزیره تایوان، گفت: ما همواره بر مواضع خود درباره تایوان ثابت قدم هستیم. ما به دنبال حل و فصل مسالمت آمیز موضوع تایوان هستیم، اما حاضر به چشم پوشی از منافع ملی خود نیستیم.

ژاپن پس از جنگ جهانی اول به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ در شرق آسیا مطرح بود که با هدف ایجاد هژمونی در این منطقه هزینه‌های سنگینی را در حوزه نظامی انجام داد. با این حال، با مداخله آمریکا در شرق آسیا در جنگ جهانی دوم که با بمباران هیروشیما و ناکازاکی همراه بود، توکیو از مدار قدرت‌های بزرگ خارج شد و با توجه به چتر هسته‌ای واشنگتن بر روی این کشور، ژاپن خود را متمرکز بر حوزه اقتصادی کرد. با این حال، ظهور چین در شرق آسیا باعث شده است توکیو برای ایجاد بازدارندگی هزینه‌های نظامی خود را بار دیگر افزایش دهد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار