خیانت در امانت به باور‌های مردم لطمه می‌زند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: اگر در خانواده، اجتماع و جامعه‌ای شما را امین دانستند، نباید با خیانت به باور مردم لطمه زد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ حسین انصاریان در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان اینکه هیچ بنایی در جهان بدون میزان و شاقول کارش را پیش نمی‌برد، گفت: یک استاد بنا بر اساس شاقول گیری صد متر دیوار را به‌صورت صاف بالا می‌برد و ساختمان را بر روی این دیوار استوار می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت امام را شاقول معنوی ذات اقدس الهی دانست و با بیان اینکه مردم باید ساختمان باطن و زندگی خود را مبتنی بر شاقول وجود امام علیه‌السلام بنا کنند، عنوان کرد: هدایتگری‌ها و راهنمایی‌های امام و بیانات ایشان شاقول الهی است و مردم با مطالعه روایات و به‌کارگیری آن می‌توانند خود را شاقول گیری کنند که زندگی درستی را در پیش گرفته‌اند یا نه.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به روایتی از ارائه و عرضه دین‌داری توسط عبدالعظیم حسنی خدمت امام هادی علیه‌السلام، با تأکید بر اینکه قرآن کریم، تمام انبیای الهی و ائمه اطهار علیهم‌السلام شاقول ساخت زندگی مؤمنانه الهی هستند،بیان کرد: اینکه کسی بخواهد تمام فراز‌های زندگی اعم از اخلاق، سیاست، اقتصاد و رفتار و افکارش را با شاقول‌های الهی اندازه‌گیری کند، اصلاً کار سختی نیست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایتی نبوی خطاب به همه مردم زمان‌ها تا روز قیامت اشاره و بیان کرد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله خطاب به امت اسلامی شش مساله را که به‌نوعی از شاقول‌های ترسیم زندگی ایمانی است و عمل بدان بهشت را برای انسان ضمانت می‌کند با بیان کردند و باید توجه داشته باشیم که وعده پیامبر (ص) در عظمت و استواری همچون وعده الهی محکم است.

انصاریان افزود: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در این روایت تصریح می‌کنند که در حرف‌زدن و مراوداتتان با دیگران هیچگاه دروغ نگویید و وقتی وعده‌ای دادید، خلاف وعده عمل نکنید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اگر در خانواده، اجتماع و جامعه‌ای شما را امین دانستند، نباید با خیانت به باور مردم لطمه زد، ادامه داد: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این روایت بر اهمیت پرهیز از نظر دوختن به نامحرم تأکید کردند؛ چرا که نظر دوختن به نامحرم تحریک‌کننده است و شما را آلوده به گناه و معصیت می‌سازد. بر اساس روایتی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نگاه حرام تیری از تیر‌های شیطانی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر اینکه انسان در همه حال باید خود را از ظلم به مردم، آسیب‌زدن به ایشان و شهادت علیه آنها و تخریب آبروی مردم باز بدارد، اظهار کرد: انسان در هیچ شرایطی نباید خود را وارد میدان تهمت، دروغ، شایعه و ریختن آبروی مردم سازد.

انصاریان ضمن اشاره به اینکه توجه به شش اصل پرهیز از دروغ، امانت‌داری، دوری از نگاه به نامحرم، عدم ظلم به دیگران و حفظ آبروی مردم انسان را بهشتی می‌سازد، تصریح کرد: اگر در حد خودم آگاه به آیات و روایات نباشم و یا در مجالس معنوی تبلیغ دین شرکت نکنم، شاقول نخواهم داشت و دیوار درون، اخلاق و اعمالم کج بالاآمده، گرفتار انحرافات و رذائل اخلاقی و اعمال فاسد خواهم شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فراز‌هایی از آیه ۹۰ سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی وَیَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَککّرُونَ» اشاره و اضافه کرد: به‌راستی خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می‌دهد، و از فحشاء و منکر و ستمگری نهی می‌کند. شما را اندرز می‌دهد تا متذکّر این حقیقت شوید که فرمان‌های الهی، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه کسی بخواهد معنای الله را خوب بداند باید دعای جوشن کبیر را بفهمد و با ذکر الله گویا انسان تمام دعای جوشن کبیر و هزار اسم خدا را ندا می‌دهد، ادامه داد: انسان در تمام مراحل زندگی باید عدالت و میانه‌روی را رعایت کند و همواره نه اهل افراط و نه اهل تفریط باشد.

انصاریان احسان و نیکی به همه موجودات را رسالت و وظیفه دینی انسان‌ها توصیف و بیان کرد: خداوند متعال در آیه شریفه ۸ سوره ممتحنه اخلاق پاک و کامل الهی را به منصه ظهور می‌رساند و می‌فرماید؛ «لَا یَنْهَاککمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوککمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوککمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ»؛ خدا شما را از نیکی‌کردن و عدالت نسبت به کسانی که در کار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی‌دارد؛ زیرا خدا عدالت‌پیشگان را دوست دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خود صبر بر مصائب و انجام وظایف را محکم‌ترین تکیه‌گاه آدمی دانست و ادامه داد: انسان باید به حدود گذران زندگی قانع باشد و آن را به آغوش بگیرد؛ اگر انسان کم نداشتن را به آغوش نگیرد، برای پر داشتن دچار حرام الهی می‌شود. انسان باید با ترک لذت‌های حرام در مقابل خواسته‌های نامشروع و نامعقول بایستد و بداند که انسان هرگز از دید خدا دور و پنهان نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار