مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار گفت: با پایان فصل مونسون و شروع دوباره فعالیت لنج‌ها و قایق‌های صیادی سوخت رسانی به این بخش مهم مجددا آغاز شده است.

سید کیومرث کمالیار اظهار کرد: بخش بزرگی از جامعه صیادی در جنوب سیستان و بلوچستان همه ساله با آغاز فصل مونسون از ۱۵ خردادماه تا اواخر شهریور ماه فعالیت خود را در این بخش به دلیل تغییرات جوی متوقف و با پایان این فصل مجددا رهسپار دریا شده و آغازگر فعالیت در این بخش مهم می‌شوند.

وی افزود: بیش از یک‌هزار و ۳۵۰ قایق صیادی و بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ لنج صیادی و باری نشان دهنده حجم گسترده فعالیت اقتصادی در حوزه ماهیگیری در جنوب سیستان و بلوچستان است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار بر حسب وظیفه ذاتی خود ضمن تامین سوخت این شناور‌ها که با تایید‌های سازمان‌های متولی مبنی بر فعالیت آنها انجام می‌شود و در حوزه نظارت بر مصرف آنها به جهت حفظ و صیانت از سرمایه‌های ملی نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: علت اصلی شکل گیری مونسون، تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه است.

آغاز سوخت رسانی شناور‌های صیادی پس از فصل مونسون در سواحل سیستان و بلوچستان

کمالیار افزود: بر این اساس ناحیه اقیانوسی حاره‌ای، به ویژه دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند مهمترین منبع دمایی و رطوبتی هستند که انرژی لازم برای ادامه گردش بزرگ مقیاس مونسون و فعالیت پیوسته آن برروی شبه قاره هند را فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: باران‌های موسمی تابستانی آسیا، برای حدود ۱۰۰ روز، تقریبا همزمان با باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان، از روز‌های پایانی خرداد ماه آغاز شده و در روز‌های آغازین مهرماه به پایان می‌رسد که با تأخیر زمانی چند هفته آثار فعالیت آن در جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) نیز مشاهده می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار گفت: چنانچه سیستم مونسونی هند بسیار فعال بوده و از رطوبت خیلی زیادی برخوردار باشد به عرض‌های شمالی و غربی‌تر متمایل شده و در استان‌هایی مانند کرمان، هرمزگان، فارس، یزد و اصفهان نیز بارندگی رخ خواهد داد، اما در مواقعی که رطوبت انتقالی کم باشد، در این نواحی با ایجاد ابر‌های جوششی کم ضخامت تر، طوفان گرد و خاک و افزایش نسبی دما پدید می‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار