مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان چابهار یکی از قطب‌های تولید تور است بطوریکه با تولید روزانه ۶ تن، توسط کارخانه توربافی علاوه بر حل مشکلات صیادان برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

دادرحمان بامری اظهارکرد: چهار شعبه این کارخانه، در مجموع ۶ تن تولید روزانه داشته و انواع تور‌های صیادی ۶ لا تا ۹۰ لا مطابق نیاز صیادان تولید می‌کند.

وی بیان کرد: تولید تور صیادی موجب اشتغال مستقیم ۱۵۵ نفر در کارخانه چابهار و ۳۵۰ نفر در کل استان سیستان و بلوچستان و ۲۰ نفر در دفتر مرکزی تهران شده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: تور‌های تولید شده توسط این کارخانه در کل کشور توزیع می‌شود و با وجود دارا بودن امکان صادرات، با توجه به حجم بالای نیاز داخل، در حال حاضر صادرات انجام نمی‌شود و انواع طناب‌های مورد نیاز صیادان را نیز تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چابهار بهشت آبزی‌پروری کشور است و ایران، از طریق سیستان و بلوچستان با ۱۱ بندر به این ظرفیت بزرگ دسترسی دارد، افزود: سالانه ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن صید در این بنادر تخلیه می‌شود و بیش از ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم با ۲ هزار و ۵۰۰ شناور از طریق صید و صیادی ارتزاق می‌کنند.

بامری بیان کرد: شیلات یکی از مهمترین و بزرگترین ظرفیت‌های اقتصادی در سواحل مکُران است و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه کارخانه‌های کنسرو تن‌ماهی در کشور از چابهار تامین می‌شود. علاوه بر این، ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی چابهار نیز پرورش میگو را در این منطقه به شدت اقتصادی و مقرون به صرفه می‌کند؛ چنانکه چرخه ۱۲۰روزه پرورش میگو در چابهار به ۸۵ روز تقلیل می‌یابد و به همین رو از چابهار به عنوان بهشت آبزی‌پروری کشور یاد می‌کنند.

وی گفت: اکنون به طور میانگین در فاصله هر ۲۰ کیلومتر، یک بندر صیادی با تجهیزات و امکانات کامل داریم و سازمان منطقه آزاد چابهار، برای تکمیل زنجیره تولید، از یک سو با حمایت از راه‌اندازی صندوق صید، حمایت مستقیم از صیادان را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: مجموع واحد‌های شیلاتی از ۱۱۰ کارخانه فراتر می‌رود و از جمله خدمات صید باید به کارخانه توربافی ماهوربافان اشاره کرد که با حمایت و مشارکت سازمان منطقه آزاد راه‌اندازی شده و ضمن افزایش اشتغال، نیاز صیادان به تور‌های صیادی را تامین کرده است.

برچسب ها: شیلات ، صیادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار